Legger «tyskervits»-varsel mot Vagstad dødt

Forskerforbundet har behandlet varselet mot tillitsvalgt Steinar Vagstad ved Universitetet i Bergen og konkludert med at Vagstad ikke har gjort noe galt.

Forskerforbundet har tatt sin avgjørelse. Steinar Vagstads kronikk i etterkant av «tyskervitssaken» er innenfor både forbundets vedtekter og etiske retningslinjer.

I kjølvannet av «tyskervitssaken» skrev Steinar Vagstad, tillitsvalgt ved Universitetet i Bergen for Forskerforbundet en kronikk hvor han kritiserte den tyske studenten som hadde reagert på en vits fortalt av en foreleser under en forelesning.

Kronikken førte til et anonymt varsel mot Vagstad for å ha brukt sin stilling som tillitsvalgt til å fremme kritikk mot studenten.

Forskerforbundets varslingsutvalg sentralt har nå behandlet varslet og konkludert med at kronikkens innhold ikke er i strid med verken forbundets vedtekter eller etiske retningslinjer, skriver Forskerforum.

Ifølge avisen er Vagstad selv glad for, men ikke overrasket over, avgjørelsen.

– Det var som ventet. Den var vidunderlig klar. Ikke «på den ene siden» og «på den andre siden». Det er gledelig, sier han til Forskerforum.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.