NTNU bruker mest penger på konsulenter

Akademia bruker konsulenter for 2,5 milliarder. NTNU står for en halv milliard alene.

Under styremøtet 6. juni 2019, rev Aksel Tjora en konsulentrapport fra Ernst og Young i to. Den viste hvilke tjenester NTNU bør kutte i årene framover. "Makkverk", sa Tjora.

Det er Khrono som i dag skriver om konsulentbruken i akademia.

Tall fra statsregnskapet viser at offentlige universiteter og høgskoler i 2019 brukte 2,5 milliarder på konsulenttjenester, kjøp av fremmedtjenester og vikarbruk.

NTNU ligger på topp med 539 millioner.

Tallene viser at på rene konsulenttjenester brukte universiteter og høgskoler 784 millioner kroner.

– Vi jobber bevisst med å redusere konsulentbruken, og at vi sikrer at vi bare bruker det når det handler om kortsiktige prosjekter eller oppgaver, der det ikke er naturlig for NTNU å bygge opp egenkompetanse, sier Ingrid Volden, leder for Avdeling for virksomhetsstyring ved NTNU, til Khrono.

Hun sier at hele 153 millioner av det som er ført som konsulentbruk er knyttet opp til bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet.

Styremedlem ved NTNU, Aksel Tjora, sier til Khrono at han ønsker at konsulentbruken reduseres.

– For meg er det viktigste at man unngår å sette ut oppdrag som man kunne ha greid seg foruten, for eksempel av organisasjonskonsulenter som leverer selvfølgeligheter eller som ikke kjenner godt nok til NTNU som organisasjon, sier Tjora.