Stabil rangering for NTNU

NTNU befinner seg fortsatt mellom plass 101 og 150 på Shanghai-rangeringen.

NTNU ligger mellom plass 101 og 150, mens UiO er på plass nr 60.

UiO holder stand, men flere nordiske toppuniversiteter er på vei ned, ifølge Shanghai-rangeringen for 2020. Det skriver Uniforum. Kinesiske universiteter rykker stadig oppover.

Åtte av de beste universitetene er amerikanske og to er britiske.

Universitetet i Oslo som i 2019 havnet på 59 plass, er i år plassert på 60. plass. Det betyr at UiO beholder tredjeplassen i Norden etter Københavns Universitet og Karolinska Instituttet.

– Det er selvfølgelig hyggelig at vi rangeres som et av verdens beste universiteter, kommenterer rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo til Uniforum.

NTNU er fortsatt plassert i et uspesifisert sjikt mellom plass nr. 101 og 150, mens Universitetet i Bergen er plassert mellom nr. 301 og 400. Universitetet i Tromsø har en plassering mellom plass nr. 501 og 600. Også Norges miljø- og biovitenskapelige universitet er på listen med en plassering mellom 601 og 700.