Campusplanen:

Forsinkes av nye rasregler

Raset i Kattmarka stikker kjepper i hjulene for NTNUs utbygging. NVE krever full oversikt over kvikkleire også i områdene rundt Gløshaugen.

Kvikkleire. Faresonekartet fra NGU viser hvor det er kvikkleire på og ved Gløshaugen (fra nettsiden skreddata.no).
Styret bifaller rektors planer om nybygg - og må pent vente til geologiske data er samlet inn og rasfaren kartlagt.

- Det tar minst ett år, spår Torbjørn Digernes, rektor ved NTNU.

På torsdagens styremøte kom det fram at nye regler nå forsinker universitetets byggeplaner. Etter fjorårets ras i Namsos har Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) skjerpet inn kravene til sikring av områder med kvikkleire. Tidligere har det vært nok å innhente geologiske data for tomten man bygget på. Nå skal hele området vurderes, slik at man vet hvor faremomentene ligger.

Innskjerpede regler

Dermed må NTNU nå gjøre en stabilitetsvurdering av hele området rundt Gløshaugen-plattået før det kan bygges nye bygg.

Les mer: Ønsker gaver og høyt tempo

- Jeg er ikke pessimistisk. Jobben med å gjøre undersøkelsene må vi bare ta, sier Digernes, som sammen med Trondheim kommune vil dytte på for at kartleggingen gjøres så fort som mulig.

Solbygg og idrettsanlegg berørt

NTNU har flere planlagte prosjekt som berøres av innskjerping i rasreglene:

• Riving av Metallurgi og oppføring av nytt bygg for solenergiforskning - ”Solbygg”.
  • Nytt Innovasjonssenter ved Hesthagen
  • Renovasjon og nytt tilbygg i aksen Gamle Kjemi til Søndre Lavblokk

Det samme gjelder Trondheim kommunes planlagte gang- og sykkelvei langs Høyskoleringen og Samskipnadens planlagte idrettsanlegg i Dødens dal.

Ifølge rektor Torbjørn Digernes tror fagfolkene det er kvikkleire i grunnen mellom de to kjente områdene med kvikkleire øst for Dødens dal (se kart).

- Bør være varsomme

Steinar Nordal er professor i geoteknikk ved NTNU. Han er ikke involvert i stabilitetsvurderingen av Gløshaugen-plattået, men mener man på generelt grunnlag bør være varsomme:

- I Trondheim bor det 40 000 mennesker i relasjon til områder med kvikkleire. Hvis vi fikk et ras ville alle disse bli influert. Vi vil ikke ha et skred som i Kattmarka, sier Nordal, som har vært involvert i etableringen av NVEs nye regler. Han tror håndteringen av reglene vil ta lengst tid i begynnelsen, nå som nye opplysninger må på bordet. Etter hvert vil mer og mer være kartlagt og kjent.

- Noen ganger er det ikke mulig å bygge fordi det ikke er trygt. Men det meste kan løses, det koster bare litt, sier Nordal.