FREDSPRISEN:

Forberedt på kinesisk reaksjon

NTNU er avventende etter at årets fredspris gikk til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo. Så langt går NTNUs samarbeid med Kina etter planen, men ledelsen er forberedt på at det kan komme andre signaler.

Avventende. Torbjørn Digernes er forberedt på reaksjoner fra Kina.
Symbolsk motstand. Hilde Skeie tror det faglige samarbeidet vil gå sin gang.
Fredrik Shetelig har ikke merket motstand fra kinesiske samarbeidspartnere.

- Så vidt meg bekjent får ikke fredsprisen noen konsekvenser for samarbeidet mellom NTNU og Kina, sier Hilde Skeie, leder ved Internasjonal seksjon.

NTNU har hele 33 avtaler med forskjellige Kinesiske universitet. I år er det rundt 200 kinesiske studenter ved NTNU. I skoleåret 2010-2011 er sju av NTNUs studenter spredd på kinesiske universitet. Fem var på sommerkurs ved Fudan-universitetet.

- Reaksjonene kan jo komme, sier Skeie.

Symbolsk motstand

Like fullt har hun i løpet av disse dagene mottatt innkalling til styremøte for det nordiske universitetssenteret i Shanghai, som skal foregå i Finland. De fire nordiske landene samarbeider om å drifte Nordic Centre, som ligger ved Fudan-universitetet i Shanghai.

- Jeg tror det faglige samarbeidet vil gå sin gang, sier Skeie.

- På den ene siden ser man jo Jens Stoltenberg som klemmer og gratulerer, mens Alexander Rybak ikke får spille konsert. Man kan jo ikke vite hvor mye som er kun symbolsk markering og hvor mye som er alvor, sier hun.

Avventende rektor

Rektor Torbjørn Digernes er avventende i forhold til Kinas reaksjoner. I mai reiste han Kina rundt med en delegasjon på nærmere 60 personer. I løpet av en liten uke var de innom Chongqing, Chengdu, Beijing og Shanghai. Et titalls nye avtaler ble underskrevet med kinesiske universitet.

Senest for en måned siden var visepresidenten for Det kinesiske vitenskapsakademi på besøk ved NTNU.

- Ved NTNU arbeider vi videre sammen med våre partnere i Kina etter de planene vi har lagt inntil vi eventuelt hører at det kommer andre signaler.

Så langt har prosjektene hatt fremdrift som planlagt, men rektor er like fullt forberedt på en at reaksjon kan komme fra Kina.

- Vi er forberedt på at det kan komme andre signaler, og vil i så fall forholde oss til det da. Vi tror at det vil være negativt for begge parter dersom samarbeidsprosjektene utsettes eller stanses, sier Digernes.

- Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonen med de kinesiske samarbeidspartnerne siden fredag?

- Vi jobber akkurat nå med søknader om NFR-midler til prosjektutvikling. Disse prosessene har fått nødvendig og forventet støtte fra fagfolkene vi samarbeider med i Kina, sier Digernes.

Samarbeid ved alle fakulteter

De fleste fakultetene ved NTNU har samarbeid med Kina på ett eller annet nivå. Det finnes ingen sentral oversikt over hvor mange av NTNUs ansatte som til enhver tid befinner seg i Kina, men det er stadig noen som er på reisefot. Tidligere har rektor uttalt at han aldri har opplevd at forskere har blitt nektet visum.

AB-fakultetet har i flere år samarbeidet med kinesiske universitet:

- Jeg har ikke merket noe foreløpig. Vi har ikke fått noen direkte signal, sier Fredrik Shetelig, prodekanus ved Fakultet for arkitektur og billedkunst.

Nytt prosjekt på trappene

NTNU har tre avtaler om virtuelle forskningssentre, såkalte Joint Research Centers. To av avtalene er med Shanghai Jiao Tong University (SJTU) om energi og materialer.

En av avtalene er med Chongqing University om lettmetaller.

Arne Bredesen var sentral i å få på plass avtalen med SJTU i mai – om energi. Professoren fra Institutt for energi- og prosessteknikk er også sentral i et fjerde senter som står på trappene nå, et Joint Research Center mellom NTNU og Tsinghua University i Beijing.

Her er NTNU og Tsinghua i sluttfasen, og siste hånd legges i disse dager på avtaleteksten. Bredesen vil ikke uttale seg om samarbeidet, og henviser til NTNUs ledelse.

- Det har gått for kort tid til at vi kan si noe om fredsprisen vil påvirke Tsinghua-prosessen, sier Torbjørn Digernes.