Favoritt på oppløpssiden

Han reflekterte over jobben for både 12 og 8 år siden. Denne gangen valgte han å søke. – En av landsdelens mest interessante stillinger, sier Gunnar Bovim om rektorjobben. Men hva gjør ham egnet til den?

Bovim (52) var nevnt som aktuell kandidat både i 2001, da Eivind Hiis Hauge ble NTNUs siste valgte rektor, og fire år senere, i 2005, da Torbjørn Digernes ble universitetets første ansatte rektor. Digernes tiltrådte sommeren 2006.

Begge gangene besluttet Bovim imidlertid ikke å stille. Siden gikk han fra stillingen som dekan ved DMF til å bli direktør ved St Olavs Hospital. De tre siste årene har han vært direktør for Helse Midt-Norge.

Nå var altså tida inne for å søke.

Fellestrekk

- Hva er det i din profesjonelle bakgrunn som gjør deg egnet til denne jobben?

- Det har jeg naturligvis fundert en del på selv. Universitetet driver med forskning, med undervisning og med formidling. Jeg kjenner engasjement innen alle tre virksomhetene. Jeg tror det er ganske mange fellestrekk mellom å lede en kompetansevirksomhet innen helsetjenesten og en kompetansevirksomhet innen Akademia, sier Bovim, og legger straks til:

- Jeg må få si at jeg har stor respekt for de øvrige søkerne til rektorjobben. Her er det mye fremragende kompetanse.

Kjenner, og kjenner ikke

- Du kommer fra NTNU, men har vært borte fra universitetet i en del år. Hvor godt vil du si at du kjenner institusjonen – hvilke deler kjenner du dårligst?

- Jeg både kjenner og kjenner ikke NTNU. Det medisinske forskningsmiljøet kjenner jeg naturligvis godt, innbefattet medisinsk teknologi. Så har jeg sittet i fakultetsstyrene for både HF, SVT og for gamle NT. Antakelig er det de klassiske ingeniørfagene jeg kjenner dårligst, og om jeg får jobben, ser jeg fram til å lære dem bedre å kjenne.

Søker seg til en jobb

Utvalget som har ledet ansettelsesprosessen av ny rektor har levert sin innstilling til NTNUs styre. Den vil bli behandlet på styremøtet kommende torsdag.

- Helse-Norge er i vedvarende storm. Å være leder for et regionalt helseforetak er ingen enkel jobb. I hvilken grad søker du deg bort fra jobben som adm. dir. for Helse Midt-Norge?

- Det er definitivt slik at jeg søker meg til en jobb – som NTNU-rektor. Jeg søker meg på ingen måte bort fra min nåværende stilling. Sånn sett kunne jeg tenkt meg å blitt værende i denne jobben en stund til.

Hvorfor anonym?

Men rektortoget gikk altså nå.

- I motsetning til de øvrige seks søkerne ba du om å få være anonym. Hvorfor?

- Jeg leder nå en virksomhet med 20 000 ansatte. De er avhengig av å ha en leder som i prinsippet leder virksomheten i all evighet. For en slik virksomhet å ha en leder som oppleves å være på vei bort, vil forårsake mye usikkerhet, sier Bovim. Han presiserer at styreleder hele tida har vært orientert om at han har søkt rektorjobben.

- At man nå, når vi er på oppløpssida, ba om at også mitt kandidatur ble gjort offentlig, har jeg forståelse for.