- Si nei!

Det er en helt avgjørende beslutning som fattes av styret på onsdag, fstslår instituttleder Olav Bolland. Da får NTNUs styre campussaken på bordet.

- Si nei til utredning av samlokalisering, og ja til utbygging av Dragvoll. Slik er NTNU tydelig på hvordan universitetet skal utvikles i årene fremover, mener professor Bolland.

Olav Bolland, leder av et av de største instituttene på NTNU, gir helhjertet støtte til de fire styremedlemmene som vil avvise departementets beslutning om å utrede samlokalisering på nytt.

LES OGSÅ: Departementet overkjører NTNU

CO2-forskeren er redd for at en samlokalisering vil vesentlig redusere NTNUs mulighetsrom i mange år framover. Milliardbevilgninger til bygg vil gjøre det svært vanskelig å få bevilgninger tilinvesteringer i forskningsinfrastruktur.

Faglige milliardinvesteringer

ECCSEL– EUs laboratorieinfrastruktur på CO2-fangst og -lagring - plasserer Norge i førersetet for viktig miljøteknologi. I første fase har ECCSEL fått 160 millioner kroner. Fremdeles mangler prosjektet 500 millioner. NTNU og Sintef forsøkte forgjeves å få prosjektet videreført over statsbudsjettene for både 2011 og 2012.

Varmeteknisk laboratorium befinner seg i et bygg fra 50-tallet, og er lite egnet for moderne forskning.

Hvor realistisk?

Visjonene er store for det planlagte Ocean Space Centre. Marintek er utreder, mens NTNU er samarbeidspartner. Flere milliarder er tenkt investert for at Norge skal beholde posisjonen som ledende på havbruk, fiskeri, skipsfart, fornybar energi og petroleum. Marinvirksomheten på Tyholt trenger oppgraderinger. I desember fikk næringsminister Trond Giske overlevert kvalitetssikringsrapporten. Prosjektet kan bli politisk behandlet allerede i år.

Hvor politisk realistisk er det at en regjering vil bevilge hundretalls millioner til Trondheim, i flere år, til flere ulike prosjekter, i tillegg til milliardinvesteringer for en samlokalisert campus, spør Bolland.

- Over tid kan ikke NTNU og Trondheim forvente å få så mye mer enn andre universiteter og byer.

NTNUs laboratorier er universitetets største fortrinn, i en tid når dyr forskningsinfrastruktur bygges ned ellers i Europa, mener han.

Leverer på samfunnsoppdraget

Bolland var en av de første forskerne i Norge som begynte å se på mulighetene for å skille ut klimagassen CO2 fra forurensede gasskraftverk. Han har også vært engasjert av FNs klimapanel i arbeidet med en spesialrapport om CO2-håndtering.

Som i 2006, anbefaler et av NTNUs mest teknologitunge institutter å satse videre med to campuser. Argumentet er fortsatt at fokus flyttes bort fra kjernevirksomheten og samfunnsoppdraget.

EPT utdannet 115 sivilingeniører i 2012, og omlag hundre stipendiater fra hele verden har sin arbeidsplass på instituttet i dag. Instituttet råder over flere tusen kvadratmeter med laboratorier med avansert og kostbart forskningsutstyr, og driver forskning og utdanning med stor betydning for olje- og gassindustri, for utvikling av fornybare energiløsninger, og teknologi for CO2-fangst.

Seigpining av Dragvoll

Det viktigste som har endret seg siden forrige runde i 2006, er arealsituasjonen på Dragvoll.

- Styret tar ikke Dragvoll på alvor, om det går inn i en samlokaliseringsprosess nå, sier Bolland.

Det er en «seigpining» vi er vitne til, mener han. Det vil gå minst ti år før ansatte og studenter fra Dragvoll kan flytte inn i det første bygget i Gløshaugen/Elgeseterområdet. Saken har denne gangen kommet inn bakdøren, synes Bolland.

Oppgitthet preger organisasjonen

Det er en oppgitthet i organisasjonen. ‘Nei, ikke en gang til’ er omkvedet instituttlederen hører. Han tipper at omkring 80 prosent av professorene er mot en samlokaliseringsprosess nå.

Bolland er redd et styre-ja til én campus vil føre til en demotivering blant ansatte, og en enda større motvilje mot samlokalisering.

Nåværende rektor har vært usedvanlig aktiv i forhold til fagmiljøene, og Bolland føler avstanden til Hovedbygget har blitt mindre siden 2006.

CO2-professoren har full tillit til at rektor Digernes vil det beste for universitetet. Derfor opplever han det som paradoksalt at det har vært så lite intern involvering i organisasjonen i forkant av denne runden.