Styrevalg 2013:

Mange stiller til styrevalget

Lista over kandidatene til styrevalget er nå klar. Tre av dagens styremedlemmer ønsker fire nye år i NTNU-styret. I alt 22 kandidater kniver om de fem ledige plassene.

Ønsker en ny periode: Bjarne Foss
Ønsker en ny periode: Helge Holden
Ønsker en ny periode: Magnus Steigedal
Takker for seg: Kristin Dæhli og Anne Kristine Børresen stiller ikke som kandidater.

Professorene Bjarne Foss og Helge Holden representerer de faste vitenskapelig ansatte i dagens styre. Det har gitt blod på tann, for nå stiller de til valg for ytterligere fire år. Det samme gjelder Magnus Steigedal, som har representert de midlertidig vitenskapelig ansatte det siste året.

Noen vil sitte, noen går

Den tydeligste opponenten i det nåværende styret er Bjarne Foss. Han tok initiativet til leserbrevet i UA, der Kunnskapsdepartementet ble kritisert for å overkjøre NTNU i campusspørsmålet. Han var også den eneste blant ansattrepresentantene som stemte imot tilsetting av instituttledere da NTNU-styret behandlet saken. Å havne i mindretall har ikke skremt ham fra å stille på nytt.

Anne Kristine Børresen og Kristin Dæhli stiller ikke en ny periode. Børresen har søkt stillingen som dekan ved Det humanistiske fakultet. Dæhli er ikke valgbar siden hun har sittet to perioder i styret.

Vil ha medvirkning

Den sterkeste kritikeren det siste året av ledelsesfilosofien til den nåværende NTNU-ledelsen ønsker også en plass i styret. Førsteamanuensis Tim Torvatn har kritisert ledelsen for å sentralisere beslutningene og fjerne de ansattes medvirkning etter at styret vedtok å ansette instituttledere. Han har også advart kraftig mot å legge ned instituttstyrene.

Kvinneandel - sånn noenlunde

Det er foreslått kandiater fra alle fakultetene samt Vitenskapsmuseet. Kvinnerepresentasjonen blant de faste vitenskapelig ansatte er lav, med bare tre kvinnelige kandidater. Valgsekretariatet oppfordrer derfor valgkomiteen til å arbeide videre for å skafffe enda en kvinnelig kandidat innen tre dager.

Imidlertid er et klart flertall av kandidatene fra de teknisk-administrativt ansatte imidlertid kvinner. Videre er to av de fire kandidatene fra de midlertidig vitenskapelig ansatte kvinner.

Og nå blir det valgkamp

Det tok sin tid å få inn forslag på kandidater, men denne uka løsnet det. De faste vitenskapelig ansatte har ti kandidater å velge mellom. Åtte kandidater konkurrerer om den ene plassen avsatt til de teknisk-administrative, og fire kandidater er foreslått fra de midlertidig vitenskapelig ansatte.

Gruppa faste vitenskapelig ansatte har tre representanter i styret, mens de to andre ansattgruppene har en hver. Fire representanter blir innvalgt for fire år, mens representanten for de midlertidig vitenskapelig ansatte sitter i et år.

Nå er altså navnene klare og det er duket for valgkamp før og etter påske. Selve styrevalget skjer i midten av april.

UA kommer tilbake til en grundigere presentasjon av hva kandidatene står for og hvorfor de ønsker å stille til valg.

Her er navnene:

Lista over kandidater som stiller til styrevalget, sortert etter de tre ulike ansattgruppene, ser dermed slik ut:

De faste vitenskapelig ansatte:

Tim Torvatn, førsteamanuensis

Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, SVT.

Geir Espnes, professor

Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap, SVT

Sarah Paulson, professor

Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap, HF