Medvirkning:

Instituttstyrenes rolle blir nedtonet

Instituttstyrene må vike plass for utvidete ledergrupper i rektors anbefaling til NTNU-styret. Det betyr at ansatte får medvirkning, men ikke lenger medbestemmelse.

Notatet «Medbestemmelse og medvirkning ved NTNUs institutter» skal opp til styrebehandling på tirsdagens møte.

I notatet anbefaler rektor at medvirkninga ved NTNUs institutter organiseres i utvidete ledermøter dersom ikke fakultetsstyret bestemmer noe annet.

Den største forskjellen på dagens instituttstyrer og de utvidete ledergruppene er at førstnevnte gir medbestemmelse for ansatte og studenter. Ledergruppene vil være medvirkningsorganer.

En slags plan B

Løpet er imidlertid ikke helt kjørt for instituttstyrene. I notatet heter det at fakultetsstyret etter en intern prosess kan godkjenne alternative ordninger til utvidete ledergrupper, det vil si instituttstyrer og råd. Men veien dit kan bli kronglete, eller for å sitere notatet:

«Rektor vil foreslå at utvidet ledermøte er ordningen ved instituttet med mindre fakultetsstyret vedtar noe annet, på bakgrunn av ønsker fra instituttet. Forslag fra instituttet til fakultetet om å erstatte utvidet ledermøte med styre/råd forutsetter dokumentasjon på at ansatte har medvirket i prosessen.»

Et annet sted i notatet heter det: «Fakultetsstyret bør treffe vedtak om dette etter forslag fra instituttene. Et slikt forslag skal ikke behandles uten at det har vært gjenstand for brede og grundige prosesser ved instituttet, der alle reelle medvirkningsordninger er tatt i bruk.»

Det blir ikke drøftet i notatet hva som skjer hvis nytilsatt instituttleder eller dekan ikke ønsker et instituttstyre, mens flertallet i den utvidete ledergruppa ønsker det.

Rektor på glid

Rektor har likevel endret sitt framlegg sammenliknet med sin opprinnelige innstilling til NTNU-styret. Da flertallet i oktober i fjor vedtok å tilsette alle instituttlederne, foreslo han samtidig at instituttstyrene skulle legges ned. Dette avviste imidlertid styret, og et notat om framtidige medvirkningsordninger ble sendt ut til høring.

I høringsnotatet ble instituttstyrenes framtid ikke drøftet, men dette har likevel preget debatten blant høringsinstansene.

Både fagforeningene og enkelte NTNU-ansatte har advart mot å vanne ut de ansattes medvirkning og medbestemmelse.

Flere ønsker et styre

I rektors tilråding til styret kommer det også fram at mange i sine høringssvar har vært opptatt av instituttstyrenes framtid. «Hovedinntrykket er imidlertid at det har vært en glidning i retning av større oppslutning om instituttstyrer, alternativt instituttråd. Bare tre av fakultetene – DMF, AB og IVT – er klare på at de ikke ser styrer og råd som hensiktsmessig».

Notatet slår fast at det er en bekymring i organisasjonen for at framtidige medvirkningsordninger skal bli for uformelle og valgfrie. «Det kan virke som at vedtaket om å tilsette instituttledere har satt fart i slike bekymringer. For eksempel melder ett fakultet i sitt høringsinnspill at flere institutter nå ønsker instituttstyre etter at vedtaket om tilsetting av instituttleder ble en realitet.»

Sammensetning

Utvidet ledergruppe ved instituttet skal, i tillegg til den ordinære ledergruppa, bestå av:

• To valgte representanter for ansatte i undervisning- og forskerstillinger
  • En valgt representant for ansatte i midlertidig vitenskapelig stillinger
  • En valgt representant for ansatte i teknisk/administrative stillinger
  • To valgte representanter for studentene.

I de tilfellene der instituttstyrer opprettes, anbefaler rektor at representasjonen av vitenskapelig ansatte bør økes med to. Flere institutt har gitt tilbakemeldinger på at dette er nødvendig for at medbestemmelsen skal være reell.