Styrevalg 2013:

Lunkne til én campus

Styrevalg 2013: Entusiasmen for samlokalisering er laber blant styrekandidatene. Svært mange tviler på hvorvidt encampus-prosjektet lar seg gjennomføre.

Disse 22 kandidatene kniver om de fem ledige plassene for de ansatte i NTNU-styret.

UA har bedt samtlige kandidater til styrevalget svare på følgende spørsmål:

« Campusprosjektet blir en sentral sak for NTNU-styret i den kommende perioden. Bør NTNU samlokaliseres nær Gløshaugen, eller bør Dragvoll forbli en egen campus?»

Tilhengerne av samlokalisering kan telles på én hånd når UA analyserer svarene fra de 22 styrekandidatene. En balansert tolkning gir som svar at 3 av 22 gløder for samlokalisering. Drøyt dobbelt så mange, 7 kandidater, gir klart uttrykk for at de heller foretrekker å videreutvikle og bevare Dragvoll.

Litt over halvparten av kandidatene plasserer vi i «vente og se»-gruppa. Disse vil vente med å ta stilling til campusprosjektet til konseptvalgutredninga foreligger. En av kandidatene i denne gruppa flagger at hun i utgangspunktet er for samlokalisering, mens fire oppgir at de stiller seg tvilende til ei slik løsning.

Lite glød, mye tvil

Gjennomgående for mange av kandidatene i alle de tre gruppene er at de betviler realismen i prosjektet. De er skeptiske til om staten vil sikre nødvendig finansiering til nybygg og om det faktisk vil være rom for framtidige utvidelser rundt Elgeseter gate. Flere frykter også at prosessen kan bli tidkrevende og energitappende.

Basert på svarene UA har innhentet, er det bare én av de 22 kandidatene som gir uforbeholden støtte til ideen om samlokalisering. De to andre tilhengerne er usikre på om dette kan bli noe av, eller om det vil bli gitt lovnader om statlig finansiering.

Relle alternativ

Et par av kandidatene tar på seg en vaktbikkje-funksjon hvis de blir valgt inn i styret. De ønsker å jobbe for at NTNU-styret kan ta stilling til minst to alternative forslag, og at konklusjonen ikke skal være gitt på forhånd.

Kommer til orde

UA vil i flere artikler denne uka presentere kandidatenes synspunkter på samlokalisering. Vi har også bedt dem svare på tre andre lesergenererte spørsmål, som vi også skal komme tilbake til. Selve valget av kandidater skjer 16. og 17. april.

NTNUs intranett har også en presentasjon av kandidatene. Bare NTNU-ansatte har tilgang til denne presentasjonen.

Styrekandidatene:

Her er navnene på alle de 22 kandidatene til styrevalget, sortert etter de tre ansattgruppene:

De faste vitenskapelig ansatte:

Tim Torvatn, førsteamanuensis

Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, SVT.

Geir Espnes, professor

Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap, SVT

Sarah Paulson, professor

Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap, HF