Bovim ber UDI om svar

Tre nye iranske stipendiater har fått avslag på søknader om midlertidig oppholdstillatelse i Norge. NTNU-rektor Gunnar Bovim mener universitetet kan tape kampen om de beste hodene.

Gunnar Bovim mener NTNU står i fare for å tape kampen om de beste hodene på grunn av at det tar så lang tid å behandle søknader om oppholdstillatelse.
Mahdi Ghane fikk en tøff start på forskerkarrieren, men da han dro sa han at han tror det meste vil ordne seg.
Etter å ha ventet over et halvår på svar fra UDI, fikk Mahdi Ghane i slutten av februar avslag på søknaden om oppholdstillatelse.

- Nylig fikk tre av våre iranske stipendiater avslag på sine søknader om midlertidig oppholdstillatelse i Norge. Det var da gått mer enn seks måneder siden de startet i sine stillinger ved NTNU etter tillatelse om tidlig arbeidstart, skriver Bovim i rektoratets blogg.

Bekymret Bovim

Han påpeker at de tre fikk stillingene fordi de var de best kvalifiserte søkerne, og at de allerede har produsert verdifulle forskningsresultater i sine respektive prosjekter.

- Som rektor har jeg selvfølgelig ingen tanke om å legge meg opp i UDIs vurderinger om hvem som skal få opphold i Norge. Det jeg er bekymret over, både på vegne av NTNU og Norge som kunnskapsnasjon, er den lange saksbehandlingstiden for søknader om opphold for vitenskapelig ansatte innen akademia i Norge, skriver Bovim.

Rektoren mener en avslutning av PhD-studiet gir store problemer for forskningsprosjektene stipendiatene arbeider i, samt at det er en personlig belastning for PhD-studentene. Videre mener Bovim at dette også har en negativ innvirkning på NTNUs forpliktelser som følge av inngåtte avtaler.

LES OGSÅ: NTNU vil diskutere iranere med sin eier

Frykt for militær kunnskapsutnyttelse

Det er ikke første gang iranske stipendiater får avslag på midlertidig oppholdstillatelse. Etter å ha ventet over et halvår på svar fra UDI, fikk Mahdi Ghane i slutten av februar avslag. UDI mener oppholdet kan føre til ulovlig overføring av kunnskap som det iranske regimet kan utnytte militært.

Samme begrunnelse ligger til grunn for avslaget for de tre stipendiatene som er rammet denne gang.

- Dette er veldig ulogisk. Jeg hadde en fredelig lærerjobb i Iran, og har bare fullført en kortvarig militærtjeneste slik alle må. Politikk har jeg ikke greie på. Nå ødelegger de alle mine muligheter for å jobbe her, sa Ghane til UA.

LES OGSÅ: Mahdi Ghane reiser til Iran
LES OGSÅ: Veileder reagerer på UDI-avslag
LES OGSÅ: Fortvilet stipendiat fra Iran kastes ut

- Svært uheldig for Norge som kunnskapsnasjon

- For Norge som kunnskapsnasjon og NTNU som et universitet med høye internasjonale ambisjoner, er det svært uheldig at det tar så lang tid å behandle søknader om oppholdstillatelse. Norske universiteter er i hard konkurranse om de beste kandidatene fra hele verden, og taper i konkurransen mot land som har mer effektiv saksbehandling for søknad om oppholdstillatelse. Dette rammer norsk forskning, universitetenes muligheter til å hevde seg internasjonalt, og vårt ry som attraktive samarbeidspartnere, skriver Bovim.

Bovim har sendt bred til UDI der han ber om forklaring på hvorfor saksbehandlingstiden er lang. Han påpeker at NTNU tidligere har uttrykt bekymring rundt problemstilingen, men at lite har skjedd. Ifølge Bovim har han etterspurt svar på hva som må gjøres for å bedre forholdene.