NTNU har anket utkastelse av iranere

Rektor Gunnar Bovim mener UDI ikke følger sin egen liste over sensitive fagområder og forventer nøye politisk behandling av problematikken.

NTNU-rektor Gunnar Bovim er kritisk til saksbehandlingen i UDI-sakene som har ført til at flere NTNU-stipendiater er blitt kastet ut av landet.
Kaffash og Khalaghi har hatt en form for oppholdstillatelse som kalles «early work start» i påvente av den midlertidige oppholdstillatelsen. De sier de ikke har hatt noen grunn til å tro at de skulle få avslag.
I mai fikk Hamideh Kaffash (t.v.) og Babak Khalaghi beskjed om at de ikke får innvilget midlertidig oppholdstillatelse i Norge. NTNU-stipendiatene føler at de blir diskriminert fordi de er født i Iran. Saken ble anket og Kaffash har nå fått beskjed om at UDI ikke tar anken til følge.
Gunnar Bovim forventer å se nye sampublikasjoner, nye felles prosjekter og at man har fått målrettet studentmobilitet begge veier mellom Norge og Japan når NTNU arrangerer KIFEE-møtet neste år.
Etter å ha ventet over et halvår på svar fra UDI, fikk Mahdi Ghane i slutten av februar avslag på søknaden om oppholdstillatelse.

NTNU-stipendiatene Hamideh Kaffash og Babak Khalaghi har sammen med en tredje iransk stipendiat ved NTNUs Institutt for materialteknologi nylig fått beskjed av UDI om at de ikke får innvilget midlertidig oppholdstillatelse i Norge.

Dette er de siste eksemplene i rekken av iranere som blir nektet opphold på grunnlag av utlendingsforskriftens paragraf 6-35, første ledd. Den omhandler blant annet forbud mot overføring av sensitiv teknologi til Iran.

De tre iranerne måtte i utgangspunktet forlate Norge og Schengen innen 3. juni.

Har sendt inn anke

NTNU-rektor Gunnar Bovim forteller at NTNU og de berørte iranerne har anket avslagene fra UDI og informert Kunnskapsdepartementet om saken.

LES OGSÅ: Iranske stipendiater kastes ut
LES OGSÅ: PST mener de vet hva de gjør

- Vi er opptatt av at dette får en snarlig avgjørelse. Dette er en viktig sak og jeg forventer at dette blir nøye vurdert av politisk myndighet, sier Bovim til UA.

NTNU-rektoren var kritisk til UDIs saksbehandlingstid i rektoratets blogg i forrige uke og har gjentatt samme budskap på TV 2. Han er imidlertid forsiktig med å si noe om det politiske spørsmålet rundt teknologioverføring til Iran.

Likevel stiller Bovim seg kritisk til de pågående utkastelsessakene.

- UDI har en liste over fagområder med sensitiv teknologi. Fagområdene til dem som blir nektet opphold nå, står ikke på denne listen. Jeg synes det er pussig at UDI ikke følger sin egen liste, sier han.

LES OGSÅ: Fagfeltene som alarmerer PST

Undersøker oppholdsstatus for alle NTNU-iranere

Rektor Gunnar Bovim forteller at universitetet har satt i gang et prosjekt for å få oversikt over hvor mange iranere de har, og hvilken situasjon hver enkelt har i forhold til oppholdstillatelse.

Tidligere denne uken tok Bovim i mot en gruppe iranske stipendiater på sitt kontor på Gløshaugen. Bovim sier det er stor usikkerhet i miljøet.

- Jeg har forståelse for at dette er en vanskelig situasjon. Dette påvirker også dem som ikke har fått avslag på søknad om oppholdstillatelse. Det blir usikre på om de kan fullføre stipendiatperioden sin, sier han.

LES OGSÅ: Mahdi Ghane reiser til Iran
LES OGSÅ: NTNU vil diskutere iranere med sin eier

PST: - Stor fare for ulovlig kunnskapsoverføring

Ifølge Politiets sikkerhetstjeneste (PST) har de sett en økende tendens til at fremmede etterretningstjenester forsøker å kultivere studenter, eller de som er i begynnelsen av sin karriere, til å jobbe for seg. Det fremgår av PSTs trusselvurdering for 2014. Her heter det videre at «norsk forskning og industri ligger langt fremme på en rekke områder innenfor petroleumsteknologi, militærteknologi, romteknologi og en rekke grunnforskningsområder innen naturvitenskapene.»

LES OGSÅ: Veileder reagerer på UDI-avslag
LES OGSÅ: Fortvilet stipendiat fra Iran kastes ut

PST mener iranske aktører står fortsatt bak de fleste forsøk i Norge på å skaffe varer og teknologi som kan anvendes til fremstilling av masseødeleggelsesvåpen.

«Antall iranske søkere til norske studie- og forskningsinstitusjoner er høyt, sammenlignet med søkere fra andre ikke-vestlige land. Ofte ser vi at det søkes til fag og teknologiområder som har relevans for utvikling av et potensielt kjernevåpenprogram. Faren for at norske utdanningsinstitusjoner og høyteknologiske virksomheter blir utsatt for forsøk på ulovlig kunnskapsoverføring også i 2014, er stor,» skriver PST.

I kjølvannet av utkastelsessakene har en gruppe startet en kampanje for å stanse det de mener er diskriminering av iranere. I skrivende stund har over 1600 personer «likt» den nystartede facebook-siden Stop Educational Discrimination Against Iranians og et nesten like stort tall har gitt sin signatur i en underskriftskampanje.