SV forfølger iranersaken

SVs stortingsrepresentant Snorre Valen mener behandlingen av iranerne på NTNU er så håpløs at det nesten er komisk. Nå tar han affære overfor statsråden.

SVs Snorre Valen synes behandlingen av iranerne på NTNU virker utrolig firkanta.
Ap’s Eva Kristin Hansen oppfatter det utelukkende positivt at rektor Bovim engasjerer seg.

- Mye tyder på at regelverket håndheves altfor strengt. Selvsagt må vi vurdere kunnskapsoverføring av sensitiv teknologi, men jeg vil ta opp med utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen om regelverket er innrettet hensiktsmessig. Jeg vil også utfordre ham på om han vil vurdere å endre praksis. Denne saken virker utrolig firkanta, skriver Valen i et tilsvar etter at Universitetsavisa i forrige uke sendte åtte spørsmål til ni trønderske stortingsrepresentanter.

Valen og Arbeiderpartiets Eva Kristin Hansen er de eneste som har svart.

Motsatt norske politikeres taushet, går debatten høyt i vårt granneland. Sveriges Radio har i dag fyldig dekning av saksfeltet. I følge SR er minst 10 studenter med iransk bakgrunn nektet studieplass ved tekniske U/H-utdanninger i Norge. Samtidig som Norge er vesentlig mer restriktiv enn Sverige, er NTNU ifølge SR det lærestedet som har sagt nei til flest studenter fra Iran. Hilde Skeie, sjef for Internasjonal seksjon ved NTNU, sier til SR at det er norske innvandringsmyndigheter som sitter med ansvaret.

- Vi vil naturligvis ha studenter fra hele verden til å studere hos oss, men når det gjelder oppholdstillatelse kan vi ikke påvirke myndighetenes beslutning, sier Skeie til Sveriges Radio.

Bakgrunn

Brevet til stortingsrepresentantene presenterte først bakgrunnen med denne teksten:

«Kjære stortingsrepresentant

UA har skrevet flere artikler om iranske stipendiater som blir kastet ut av landet etter å ha arbeidet i mange måneder på NTNU. UDI støtter seg på PST og bestemmelsene som skal hindre kunnskapsoverføring om sensitiv teknologi til Iran.

Stipendiatene slipper først inn etter reglene om «early work start». Rektor Gunnar Bovim har henvendt seg til UDI flere ganger og beklaget at stipendiatene først får svar på søknaden om oppholdstillatelse flere måneder etter at de er etablert og i gang med arbeidet.

I det siste tilfellet har to forskere som jobber med reduksjon av CO2-utslipp innen aluminium- og ferromanganproduksjon fått beskjed om å forlate Norge innen 3. juni.

Veiledere og andre har protestert mot disse og andre utvisninger. De viser til at forskningsresultatene blir offentliggjort, og er tilgjengelige for hvem som vil.»

Åtte spørsmål

Deretter ba vi om svar på åtte spørsmål:

1. Hva synes du om utvisningene?

2. Hvor stor tillit har du til UDI og PSTs vurderinger i disse sakene?

3. I hvilken grad mener du det kan være en sikkerhetsrisiko at iranere kan være med å utvikle kunnskap om reduserte CO2-utslipp?

4. Hvor lett kan veiledere, andre forskere og universitetets ledelse bli naive?

5. Hvor mye hensyn bør Norge ta til internasjonale sanksjonsvedtak i slike spørsmål?

6. Er det riktig å la stipendiatene begynne når de risikerer å bli kastet ut etter flere måneder?

7. I hvilken grad er det tenkelig at du vil jobbe for å få ned behandlingstiden for stipendiater?

8. Hvordan bedømmer du rektor Bovims utsagn om at Norge kan tape kampen om de beste hodene med denne praksisen?

Sju svarte ikke

I går ettersendte vi artikkelen der Bovim forteller at NTNU har anket de siste utvisningene. Bovim mener UDI ikke følger sin egen liste over sensitive fagområder. Han forventer nøye politisk behandling av problematikken.

Spørsmålene ble sendt ut onsdag i forrige uke med svarfrist i går kveld. Trond Giske (Ap), Per Sandberg (Frp), Linda C. Hofstad Helleland (H), Frank Jenssen (H), Sivert Bjørnstad (Frp), Marit Arnstad (Sp og Trine Skei Grande (V) har ikke svart.

Eva Kristin Hansen skriver at hun synes det er feil å kommentere enkeltsaker. Hun skjønner godt at saken engasjerer, og mener det er viktig at vi er forutsigbare overfor de som får arbeidstillatelse i Norge. Behandlingstiden må også kortes kraftig ned, mener hun.

Hansen ser det utelukkende som et positivt bidrag i debatten at rektor Bovim er aktiv i saken.

Mer forutsigbar

Snorre Valen mener regjeringen må gå gjennom både regelverk og praksis. Han viser til at søkerne har brukt mye ressurser, tid og krefter på å flytte til Norge, bare for å få avslag etter å ha jobbet ved NTNU i flere måneder. Det må være mulig å få til en mer forutsigbar ordning, mener han. Valen viser til at SV jobber for å få ned saksbehandlingstiden for alle saker hos utlendingsforvaltningen.

- Skal Norge bli en ledende kunnskapsnasjon, er talentattraktivitet noe av det viktigste å strebe etter. Det må også gjelde for talenter fra utenfor EØS-området. Jeg er helt enig med Bovim i at så lang behandlingstid som vi ser her, står i veien for et slikt mål. Myndighetene må legge bedre til rette for at norske universiteter kan hevde seg internasjonalt. Jeg vil ta det opp med statsråden for å forsikre meg om at han vil bidra til dette, enten i Stortingets ordinære spørretime eller i brevs form, så raskt som mulig, skriver Valen.

Taus Røe Isaksen

Universitetsavisa har sendt de samme spørsmålene til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og til statssekretær Kristian Dahlberg Hauge (Frp) i Arbeids- og sosialdepartementet. Kunnskapsministeren har meddelt at han «har dessverre ikke anledning til å kommentere dette».

Dahlberg Hauge viser til Justisdepartementet som rette instans.