- Får vondt i magen og tårer i øynene

Over 100 personer møtte opp til en protestmarkering mot diskriminering av iranske studenter og stipendiater. May-Britt Moser håper engasjementet gir endringer.

Babak Khalaghi holdt en appell der han fortalte at han jobber med reduksjon av CO2-utslipp innen aluminiumsproduksjon og at dette ikke har noe med sensitiv teknologi å gjøre.
Leder May-Britt Moser ved Kavli-instituttet blir opprørt av iranersaken, men er optimistisk med tanke på en positiv løsning for iranerne.
Hamideh Kaffash and Babak Khalaghi har begge fått beskjed om å forlate landet og har stått i spissen for iranerne som kjemper mot det de mener er diskriminering.
Over 100 personer møtte opp til protestmarkeringen.
Over 100 personer møtte opp til en protestmarkering mot diskriminering av iranske studenter og stipendiater i juni.

Den anerkjente hjerneforskeren og lederen ved Kavli-instituttet på Øya sier hun får vondt i magen av saken der iranere nektes oppholdstillatelse på grunn av fare for ulovlig kunnskapsoverføring.

- Jeg får tårer i øynene når jeg hører dem fortelle hvordan de blir behandlet, sier Moser til UA under protestmarkeringen i Høgskoleparken foran hovedbygningen på Gløshaugen.

Moser er optimistisk

Moser har selv en iransk professor ansatt på Kavli-instituttet. Hun omtaler ham som superviktig.

- Vi er helt avhengige av å kunne knytte til oss de beste kandidatene, uansett hvor de kommer fra, sier hun, og legger til at hun er optimistisk med tanke på endringer i praksisen.

Instituttleder Jostein Mårdalen ved institutt for materialteknologi påpekte under sin tale at NTNU skal følge regelverket, men at han og mange med ham er uenige i tolkningen.

- Vi er kritiske til saksbehandlingstiden og den faglige vurderingen av hva som er sensitive fagområder. Jeg føler vi fikk frem en balansert versjon av saken under denne markeringen, sier han til UA.

- Engasjementet varmer

Mårdalen tror det gode fremmøtet betyr mye for de berørte iranerne. Han trekker også frem rektor Gunnar Bovims tidligere engasjement i saken som viktig.

- Jeg synes det er godt å se engasjementet ved flere av instituttene. Vi skal ta vare på våre ansatte, sier instituttlederen.

I sin appell trakk han frem NTNUs visjon «kunnskap for en bedre verden», og sa at dette innebærer å spre kunnskap rundt i verden.

- Noen av dem som har fått avvist sine søknader fra UDI jobber med CO2-reduksjon. Dette er kunnskap vi burde spre, også til Iran.

En annen som holdt appell var leder Sigurd Skogestad i Professorforum. Professoren ved institutt for kjemisk prosessteknologi ved NTNU snakket blant annet om at det tidligere var vanskeligere for iranere å få opphold i USA enn i Norge, mens situasjonen nå er motsatt.

- Dette er vanskelig å forstå og stikk motsatt av hvordan jeg ville ha gjort det. Iran er høyt kulturelt utviklet og har et høyt utdannelsesnivå. De burde kunne være en god samarbeidspartner for Norge, sier han.

- Ikke gjort annet galt enn å bli født i Iran

Hamideh Kaffash og Babak Khalaghi har begge fått beskjed om å forlate landet, men har klaget på vedtaket.

De var godt fornøyde med protestmarkeringen.

- Jeg er glad så mange tok seg tid til å komme, sier Khalaghi.

Kaffash innledet og avsluttet protestmarkeringen og tok opp det som er i ferd med å bli et slags slagord for aksjonsgruppen:

- Vi har ikke gjort noe galt, annet enn å bli født i vårt kjære Iran.