Dekanene skal drøfte universitetsfusjon

Fire arbeidsgrupper ved NTNU har sett på mulige strukturendringer i UH-sektoren. Nå skal fusjon av midtnorske høgskoler og NTNU drøftes i dekanmøtet.

Peker ut reningen. Torbjørn Røe Isaksen skal ha dialogmøter med institusjonene til høsten om hvordan UH-kartet bør se ut. ARKIVFOTO: TORE OKSHOLEN

Før sommeren ba kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen de norske høyskolene og universitetene om å sende inn et notat til departementet. Det skal inneholde forslag til mulige nye partnere og forklaring på hvordan lærestedene ser på sin rolle.

NTNU er foreløpig ikke ferdig med notatet som skal sendes mot slutten av måneden, men det nærmer seg.

Tre ulike scenarier

Rektor Gunnar Bovim har skissert tre ulike scenarier:

• Videreutvikle NTNU innenfor dagens organisatoriske rammer
  • Tettere integrasjon/fusjoner i Midt-Norge
  • Tettere integrasjon/fusjoner innenfor teknologi i hele landet (desentralisert campus)

Fire arbeidsgrupper innenfor temaene teknologi, økonomi, medisin- og helsefag og lærer-/lektorutdanning har jobbet med saken. De har sett på forskjellige aspekter ved en eventuell fusjon. Onsdag møtes dekanene for å diskutere videre. I neste uke skal saken opp i NTNU-styret.

Seniorrådgiver Morten Størseth i rektors stab sier notatet som skal sendes til Kunnskapsdepartementet vil bære preg av at saken er på et forstadie. Det vil trolig inneholde få klare konklusjoner og dype analyser. Kunnskapsministerens bestilling er nemlig et notat på kun én side.

Likevel har NTNU-rektoren allerede vært i diskusjon med rektorene ved høgskolene i Ålesund, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag.

LES SAKEN HER: Snakker om fusjon med flere høgskoler

Møte med ministeren i september

- Innen utgangen av oktober skal det leveres et nytt notat til Kunnskapsdepartementet. Man kan se for seg at man kan gå litt lengre i konklusjonene der, selv om det er kort tid, sier Størseth.

Universitetet har allerede fått konkrete spørsmål som skal besvares i dette notatet, men først skal NTNU møte kunnskapsministeren og de midtnorske høyskolene på et seminar i Molde 17. september.

«NTNU er – som alle institusjoner i sektoren – utfordret til å beskrive vår plass i en sektor med færre institusjoner, og hvilken strategisk posisjon vi ønsker å ha i 2020», skrev Bovim i sin blogg i juni. Han skriver videre at selv om Røe Isaksen satte en kort frist, har NTNU et godt grunnlag for å mene noe om saken. Bovim viser til at det ble levert et innspill til regjeringens langtidsplan før jul i fjor, og at det er tenkt mange lange og gode tanker om universitetet framover i forbindelse med campusprosjektet.

LES OGSÅ: Snakker sammen om nytt universitetskart

Jobber med stortingsmelding

Regjeringen ønsker å øke kvaliteten i universitets- og høgskolesektoren og varsler endringer i både struktur og innhold.

Dette er noen av spørsmålene kunnskapsministeren vil ha svar på:

• Bør institusjoner med få søkere og lave studenttall legge ned tilbud som er dekket av andre i regionen?
  • Tilbys like utdanninger for mange steder?
  • Hvor lave kandidattall er forenelig med studiekvalitet, robusthet og kostnads- effektivitet?
  • Hvordan sikre en profesjonell og kostnadseffektiv administrasjon i UH-sektoren som støtter opp om kjerneoppgavene forskning og utdanning?
  • Hvor og hvordan finner og realiserer din institusjon sin strategiske posisjon i et landskap med færre institusjoner og en krevende demografisk utvikling?
  • Hvilke strukturelle grep bør universitetene ta for å styrke sin internasjonale posisjon og lykkes i den internasjonale konkurransen om forskningsmidler?
  • Hvilken struktur trengs i UH-sektoren for å få bedre forskning ved universiteter og høyskoler?

Tilstandsrapporten som Kunnskapsdepartementet la fram 7. mai, viste at Norge har mange små institusjoner som ikke holder god nok kvalitet. Dette er bakgrunnen for ønsket om å gjøre store endringer i sektoren. Arbeidet er en del av en ny stortingsmelding om hvilken struktur vi skal ha i høyere utdanning. Den er anslått å være ferdig våren 2015.