Grønt lys for NTNU-stipendiat

UDI har snudd og Narjes Jafariesfad får bli i Norge. - Nå kan vi planlegge jobb, barn og mange år i Norge, sier hun.

Narjes Jafariesfad fikk avslag på søknaden om oppholdstillatelse i Norge med begrunnelse om at det var fare for ulovlig teknologioverføring til Iran. Sammen med NTNU klaget hun på vedtaket og nå har UDI snudd i saken.

Jafariesfad er én av de mange iranske stipendiatene og studentene som fikk avslag på søknad om oppholdstillatelse i vår.

Den 27 år gamle iraneren jobber med testing av oljebrønnsementering ved institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk.

Nylig fikk hun beskjed fra UDI om at hun får innvilget oppholdstillatelse og dermed kan fullføre doktorgraden ved NTNU.

LES OGSÅ: Støtter iranerne i å ta saken til retten
LES OGSÅ: - Dette er et mareritt

Vil stifte familie i Norge

- Jeg er veldig, veldig glad nå. Vi har lagt mange planer og trives svært godt i Norge. Vi ønsker å bli her i minst ti år, sier hun.

Når hun er ferdig med doktorgraden har ekteparet planer om familieforøkelse.

Ektemannen er post.doc ved institutt for kjemisk prosessteknologi.

Ekteparet trivdes godt i Norge, men Jafariesfads telefon til UDI 23. mai kastet en mørk skygge over trivselen.

- Jeg hørte at flere andre iranere ikke fikk oppholdstillatelse og ringte UDI for å høre hvordan det gikk med søknaden min. Da fikk jeg beskjed om at den var avslått. Det var sjokkerende.

- Nå føles det som et mareritt. Jeg vet ikke hva vi kan gjøre, annet enn å klage på avgjørelsen, sa hun til UA i juni.

LES OGSÅ: Iranernes talskvinne fikk avslag på anken
LES OGSÅ: Hun fikk avslag, han får bli i Norge

Venter med feiringen

Jafariesfad fryktet at hun måtte forlate landet og at ekteparet måtte selge boligen på grunn av at hun mistet jobben. Det har vært stressende måneder før hun fikk beskjed om at klagen ble tatt til følge.

I motsetning til de andre iranerne som har slitt med å få oppholdstilltalse, har Jafariesfad kunnet jobbet i påvente av svar på klagen. Dette skyldes at 27-åringen hadde familiegjenforeningsvisum før hun søkte om ordinær arbeidstillatelse. De som har kommet til landet med såkalt «early work start»-visum har ikke kunnet arbeide mens sakene har vært inn til klagebehandling.

Selv om Jafariesfad er lykkelig over å ha fått positivt svar fra UDI, har hun ikke feiret ennå. Mange av de berørte iranerne har fått bli etter å ha klaget på de opprinnelige vedtakene, men deres talsperson, Hamideh Kaffash, fikk avslag.

- Jeg venter med feiringen til det har ordnet seg for Hamideh. Jeg er optimistisk på hennes vegne, sier Jafariesfad.

LES OGSÅ: SMK: - Vi følger med
LES OGSÅ: - Norge bør være sistevalg for iranere