- Lite aktuelt med NTNU-fusjon

Høgskolen i Volda er blant høgskolene som skal på kunnskapsministerens dialogmøte i Molde om mulige strukturendringer i sektoren, men rektor Per Halse ser ikke for seg sammenslåing med NTNU.

Rektor Per Halse ved Høgskolen i Volda talte under et allmøte om fremtidig struktur i UH-sektoren på høgskolen 18. august.
Volda-rektor Per Halse sier tanken om fusjon med NTNU er fremmed for høgskolen. De ønsker tettere samarbeid med utdanningsinstitusjonene på Vestlandet.

- Sammenslåing med NTNU er en fremmed tanke for oss. Vi ser på det som lite aktuelt, sier Halse til UA.

To scenarier

Høgskolen i Volda skisserer to ulike aktuelle scenarier for sin rolle i fremtidig struktur i UH-sektoren. I et utkast til et notat til kunnskapsdepartementet trekker høgskolen frem videreutvikling av samarbeidet med Universitetet i Bergen, Universitetet i Stavanger, Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane, Høgskulen i Volda og Høgskolen Stord/Haugesund som sammen utgjør UH-nett Vest. De ser gjerne også en utvidelse som inkluderer høgskolene i Ålesund og Molde.

Det andre scenariet er «Fjordhøgskulen» på Nordvestlandet. «Høgskulane i Volda og i Sogn og Fjordane er relativt like institusjonar som saman vil kunne videareutvikle og styrke sentrale humanistiske og samfunnsvitenskapelige fagmiljø», skriver høgskolen i utkastet.

- UH-nett vest dreier seg ikke om fusjoner, men om enda tettere samarbeid med de forskjellige institusjonene, sier Volda-rektor Halse.

Han er spent på dialogmøtet i Molde og stortingsmeldingen som er ventet neste år.

Det endelige notatet sendes til kunnskapsdepartementet i dag.

LES OGSÅ: Høgskolene i nord kan raskt bli borte fra kartet
LES OGSÅ: NTNU-dekanene drøfter universitetsfusjon

Peker på alvorlige kvalitetsproblemer

KD mener det er alvorlige kvalitetsproblemer ved en del institusjoner og utdanninger i Norge og at noen av dem har problemer med å tiltrekke seg fagfolk og studenter. Derfor ser departementet på mulige endringer i strukturen i hele høgskole- og universitetsnorge. Utdanningsinstitusjonene skal i disse dager sende inn notater de de kort redegjør for hvordan de ser på sin rolle i den fremtidige strukturen.

Et sentralt spørsmål er:

«Hvordan kan institusjonen styrkes gjennom sammenslåing med en annen eller flere andre institusjoner, eller hvordan kan institusjonen bidra til å løfte kvaliteten på utdanning og forskning ved andre institusjoner gjennom sammenslåing?»

- Man kan se for seg mange alternativ, men faglig samarbeid har man alltid drevet med på tvers av institusjonene og det bør vi fortsette med. Hvis hensikten med strukturendringene kun er å redusere antall utdanningssteder, kan fusjon med NTNU være et alternativ, sier han.

Svar på innkalling: «Vi har stussa litt»

Rektoren forteller at det er noe mer positiv innstilling til fusjon blant enkelte fagmiljøer, enn hos høgskolestyret.

- Styret har uttalt at de ønsker tettere samarbeid, men det er ikke tatt noen beslutning eller sagt noe tydelig om hvor man står i forhold til eventuelle fusjoner, sier Halse.

Etter å ha fått innkallingen til dialogmøtet i Molde, sendte rektoren brev til kunnskapsministeren der han ba om å få delta på møtet i Stavanger også.

«Vi har stussa litt over å verte kalla inn til møte saman med institusjonane i Modt-Noreg i staden for saman med institusjonane på Vestlandet», skriver han i brevet.

Halse viser videre til at Høgskolen i Volda i mange år har vært aktive i UH-nett vest og at det er i samarbeid og mer forpliktende intergrasjon med disse institusjonene høgskolen ser størst potensial for å komme kunnskapsministerens utfordringer i møte.

- Jeg fikk ikke svar på brevet, og har innstilt meg på å delta på møtet i Molde, sier Halse.