Må ut innen to uker

De iranske forskernes talskvinne, NTNU-stipendiaten Hamideh Kaffash, må forlate Norge innen to uker.

- Jeg er trygg på min egen bakgrunn og har frontet denne saken fordi jeg er sikker på at jeg ikke har noe å skjule, sa Hamideh Kaffash etter at hun fikk beskjed om at UDI ikke tar klagen om avslaget på oppholdstillatelse til følge.

Alt tyder på at PST ikke endrer sitt standpunkt i saken, dermed regner Kaffash´advokat, Brynjulf Risnes, med at avgjørelsen til Utlendingsnemnda blir den samme.

Det var 13. august i år at UDI avslo Hamideh Kaffash´ anke på søknaden om oppholdstillatelse I Norge. Stipendiaten forsker på reduksjon av CO2 i ferromangan- og aluminiumsproduksjon ved NTNUs Institutt for materialteknologi.

Siste halmstrå for den iranske forskeren er dermed UNE, som gjør en ny behandling av klager som er avvist av UDI. Det er et svært spinkelt strå. UNEs tidligere praksis med å følge PST gjør at advokat Risnes tviler på positivt utfall.

Ingen lignende saker

Han bekrefter overfor NRK.no at de kommer til å ta saken til domstolene når vedtaket fra UNE kommer. Dermed er søksmål mot staten siste utvei.

- Vi må ha et endelig vedtak før vi kan gå til sak, sier Risnes.

Advokaten regner med at det vil ta noen måneder før saken kommer opp, og sier det aldri før har vært en lignende sak i Norge. Ankepunktet er at de ennå ikke har sett en skikkelig begrunnelse for at Hamideh Kaffash ikke skal få oppholdstillatelse.

Kvinnen er en av sju iranske studenter og stipendiater som er nektet oppholdstillatelse i Norge.

LES OGSÅ: Iranske stipendiater kastes ut

Flere av dem hadde vært i Norge i mange måneder og var godt i gang med sine forskerkarrierer da avslagene kom. Bakgrunnen for avslagene er utlendingsforskriftens bestemmelser som omhandler forbud mot overføring av sensitiv teknologi til Iran. Noen har fått bli, andre er kastet ut.

LES OGSÅ: Grønt lys for iransk stipendiat

LES OGSÅ: Hun fikk avslag, han får bli i Norge

Urimelig lang tid

Fagmiljøene til stipendiatene ved NTNU har gitt dem sin fulle støtte, og mange har stilt seg uforstående til myndighetenes praksis. Det er stilt spørsmål ved hvorfor UDI i noen tilfeller har brukt 7-8 måneder på å behandle søknader, dersom feltet er så sensitivt at det medfører terrorfare. NTNU har sendt inn klager på flere av avgjørelsene, og rektor Gunnar Bovim har skrevet et brev til UDI der han utrykker bekymring over lang saksbehandlingstid.

Norges fremste ekspert på Iran, Sverre Lodgaard, mener PSTs holdning og de stadige utvisningene av iranske forskere har blitt en belastning for forholdet mellom Iran og Norge og at PST bør lytte til de faglige vurderingene til NTNUs ansatte.

Tidligere stipendiat ved Marintek, Mahdi Ghane reiste fra Norge i vår, og fortsatte forskerkarrieren i Australia. Han gikk ut i UA og sa at Norge bør være sistevalg for iranere.

Fire pappesker med underskrifter

I forrige uke fulgte UA Kaffash og flere andre, da de overleverte 13 000 protestunderskrifter til Statsministerens kontor og politikere på Stortinget.

Kaffash forbereder seg nå på å reise hjem, ett år etter at hun flyttet til Norge for det hun trodde skulle bli et tre år langt forskningsopphold. Hamideh Kaffash sier til UA at det er bedre for henne å reise frivillig til Iran og vente der på avgjørelsen.