- Derfor er fusjon med NTNU best for HiST

HiST-rektor Helge Klungland ser ikke for seg sammenslåing med noen andre høgskoler eller universiteter enn NTNU.

HiST-rektor Helge Klungland er klare på at han ser store fordeler i en sammenslåing med NTNU.

Klungland avslørte nylig at han ser på en fusjon med NTNU som en god løsning for HiST. Dette kommer som en direkte følge av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens krav til norske universitet og høgskoler om å tegne seg selv inn i det nye universitets- og høgskolekartet.

En mulig fusjon mellom NTNU og HiST har allerede vært tema på flere møter mellom de to utdanningsinstitusjonene. Mens NTNU holder flere muligheter åpne, er Klungland klar på at han ser så store fordeler i en sammenslåing at dette er bedre for HiST å stå alene slik de gjør i dag.

- Forholdene ligger til rette

Mandag kveld stiller blant andre Klungland og NTNU-rektor Gunnar Bovim til UAs debatt om den fremtidige strukturen i sektoren.

- Forholdene ligger til rette for fusjon med NTNU. Det er allerede planlagt å samle helsefagene på Øya og det er kort vei fra Kalvskinnet til Gløshaugen, sier Klungland når UA møter ham for å høre mer om fremtidsutsiktene.

Samtidig som de geografiske forholdene ifølge Klungland er på plass, er høgskolens fire store fagområder, helse, økonomi, ingeniør- og lærerutdanning, komplementære med studieporteføljen på tilsvarende områder på NTNU.

Klungland peker på at høgskolene har blitt mer og mer like universitetene og at en sammenslåing derfor kan være naturlig.

- Tidligere leverte høgskolene bare bachelorutdanninger, men man har nærmet seg universitetsmodellen. Nå er det masterutdanninger, doktorgrader og mer forskning. Tidligere har det vært svært stor forskjell i forskningsintensiteten, men dette er i ferd med å utjevne seg. Jeg tror for eksempel alle er enige om at vi har behov for forksning innen barnevern, sier han.

LES OGSÅ: Volda-rektor: - LIte aktuelt med NTNU-fusjon
LES OGSÅ: Høgskolene i nord kan raskt bli borte fra kartet
LES OGSÅ: NTNU-dekanene drøfter universitetsfusjon

- Lite å hente på HiNT-fusjon

Klungland er blant annet tidligere instituttleder og prodekan for forskning ved NTNU, samt avdelingsdirektør i Miljødirektoratet. Han ble HiST-rektor i januar.

Nå mener Klungland HiST har to gode alternativer: Å fortsatt stå alene, eller å slå seg sammen med NTNU. En fusjonering av de midtnorske høgskolene og NTNU ser han ikke for seg. Til det er både den geografiske avstanden for stor og fagprofilene for forskjellige. Dette er også grunnen til at han ikke tror HiST kommer styrket ut av en sammenslåing med Høgskolen i Nord-Trøndelag.

- Fagprofilene er for forskjellige. Vi har ingeniørutdanning, de har sjåførlærerutdanning og landbruk. Økonomi-, lærer- og sykepleierutdanningene overlapper, men avstandene er lange og vi har lite å hente på en slik fusjon, tror Klungland.

- Hva om kunnskapsdepartementet bestemmer at dere ikke skal slås sammen med NTNU, men for eksempel utgjøre en del av et større midtnorsk universitet?

- Hvis departementet bestemmer noe vi ikke er initiativtaker til, skal vi gjøre det beste ut av det. Jeg skal ikke surmule et eneste sekund. Det er bra at vi har en eier som kan se det større bildet for hva som er best for sektoren.

- Hva er de negative aspektene ved en fusjon med NTNU?

- Noen fagmiljøer kan bli lidende i en større organisasjon. Vi får en utfordring i hvordan vi best skal ivareta den treårige ingeniørutdanningen.

- Undervisningsformen med mindre grupper og tett kontakt med lærerne blir ofte trukket frem som HiSTs sterkeste kort. Hvordan vil dette påvirkes av en fusjon med NTNU?

- Vi håper det gode vi har ved HiST kan bringes inn i NTNU og vice versa. Mange fagmiljøer ved NTNU har tilsvarende undervisningsform som den vi har på HiST i dag. Vi er også langt fremme på digital eksamen, noe som kan tas med inn i den nye organisasjonen, sier Klungland.

LESERBREV: Bør NTNU fusjonere med andre institusjoner?

Utsetter styre- og rektorendringer

NTNU holder foreløpig flere muligheter åpne og vurderer flere strukturelle tiltak. Disse inkluderer tettere samarbeid med Sintef, formaliserte samarbeidsavtaler og mulige fusjoner på nasjonalt nivå innen teknologi, samt en lokal fusjon mellom NTNU og en eller flere høgskoler i Midt-Norge.

LES OGSÅ: Ønsker lokal sammenslåing

Verken lederen i Studentparlamentet ved HiST eller i Studenttinget ved NTNU drømmer om sammenslåing. Om det må skje, vil de helst samarbeide med hverandre og ikke høgskoler i andre byer.

LES SAKEN HER: Vil helst være alene

Klungland forteller at Kunnskapsdepartementet har gitt signaler om at alle høgskoler og universiteter om bør utsette styrevalg og rektorvalg eller rektoransettelser fra vårparten. HiST-rektoren mener dette er et sterkt signal om at tidsplanen skal overholdes. En ny stortingsmelding om strukturen i UH-sektoren er ventet til våren, og Klungland tror det kan bli vedtatt endringer høsten 2015. Deretter vil det trolig ta minst et par år med planlegging og analyser før endringene trer i kraft.

Mandag 22. september arrangerer Universitetsavisa debatt om strukturendringene i UH-sektoren. Debatten blir holdt i kantina i Realfagsbygget på Gløshaugen kl. 19-21. Se arrangementet på Facebook her.

Her kan du se hvordan SAKS-forløpet har vært, og hvordan UA har dekket den siden reformen ble flagget 14. januar. Klikk på pilene i sidepanelet for å navigere mellom - og inn på artiklene.