Kan utsette studiene for å få NTNU-vitnemål

ÅLESUND (UA): Studentparlamentslederen i Ålesund tror studenter kommer til å la fag stå igjen for å ta vitnemålet når fusjonen er gjennomført.

Leder Hans Marius Martinsen i Studentparlamentet i Ålesund vil stå på barrikadene for at ikke all makt skal havne i Trondheim ved en fusjon.
Publisert
Disse nautikkstudentene er trolig uteksaminert når fusjonen trer i kraft, men de er likevel spente på de praktiske konsekvensene.
- Vi må iallfall sørge for å bli hørt og nå opp i den store organisasjonen. Vi vil stå på barikadene for å beholde vår stemme, sier Martinsen.

Selv om de fleste spørsmålene er knyttet opp mot praktiske ting som hvordan Fronter kommer til å se ut, lurer mange av studentene på når fusjonen faktisk skjer.

- Noen har faktisk tenkt å la et fag stå igjen, slik at de kan ta vitnemålet når det er blitt NTNU. Folk kommer til å spekulere i dette, sier leder Hans Marius Martinsen i Studentparlamentet i Ålesund.

Frykter styring fra Trondheim

- I styrevedtaket der høyskolen går for fusjon er det en forutsetning at fusjon skal styrke oss. Hvis fakulteter eller institutter styres fra Trondheim, er vi redd svaret på det blir nei. Så kan man spørre: Hva om de ikke skal styres fra Trondheim? Hva er vitsen med fusjon, da? Da får vi bare et nytt navn, sier Martinsen som også sitter som studentrepresentant i høyskolestyret.

- Vi ønsker å bevare den kompaktheten vi har i dag. Det gjelder ikke bare at vi har et kompakt campus, men kort vei mellom studenter og forelesere. Det kan bli en mental avstand om ting styres fra Trondheim, sier han.

Se bideserie fra Høgskolen i Ålesund her.

LES OGSÅ: Frykter å bli nedprioritert

- Mobilitet er et tveegget sverd

Studentlederen nevner mange uropunkter i forbindelse med fusjonen. Blant annet ser han for seg utfordringer om det blir slik at studentene kan ta fag på alle campusene i stor-NTNU.

- Mobilitet er et tveegget sverd. Det kan være fint å ha muligheten til å velge å ta et fag i for eksempel Trondheim, men hvis dette blir en plikt er det verre. Det samme gjelder om foreleseren din egentlig er stasjonert i en annen by enn der du studerer, sier han.

- Hvordan vil studentdemokratiet bli påvirket?

- Vi må iallfall sørge for å bli hørt og nå opp i den store organisasjonen. Vi vil stå på barrikadene for å beholde vår stemme, sier Martinsen.

LES OGSÅ: Skarpskodde totninger klare for NTNU

LES OGSÅ: «Viktig å ikke være naive og tro at fusjon løser alt»

Vil inn i NTNU-styret

Han ser for seg et utstrakt samarbeid med studentdemokratiene på de forskjellige campusene, eller eventuelt å skape en organisasjon som ivaretar alle.

- Hvordan skal dere bli hørt av NTNU-styret?

- Kanskje det kan bli en rullering av hvor studentrepresentantene kommer fra der man ett år eksempelvis har én fra Hist og én fra NTNU ett år, og én fra Gjøvik og én fra Ålesund neste år.

- Tror du det blir samarbeid mellom satelittene, eller vil alle veier føre til Trondheim?

- Det håper jeg absolutt. Det kan bli et sterkt samarbeid. Samtidig må vi sammen sørge for at Trondheim ikke får all makt.

Tror NTNU-Ålesund blir mer attraktivt

- Blir det mer attraktivt å søke seg til Ålesund nå som det blir en del av NTNU?

- Jeg kan ikke gjøre annet enn å svare ja, sier Martinsen etter å ha tygd og dratt litt på det.

- Mange ønsker seg et vitnemål fra NTNU, men jeg håper campus Ålesund også blir en sterk merkevare.

- Kan Ålesund risikere å bli et springbrett for studenter som vil inn på NTNU og søker flytting ved første mulighet?

- Jeg tror de fleste vil trives så godt i studiebyen Ålesund at de velger å bli her, men det er en reell frykt for at slikt kan skje. Trondheim er en attraktiv studieby.

- Mange ønsket lokal fusjon

Studentlederen håper fusjonen fører til at høyskolen blir mer attraktiv og dermed får flere studenter og flere bygg. Slik kan de også få en tydeligere rolle i byen og utvikle Ålesund som studieby. Han forteller at det ikke har vært særlig klare fronter for eller i mot fusjon blant studentmassen, men at mange lokale nok har holdt en knapp på fusjon med Molde, Volda og Sogn og Fjordane.

- Det handler nok om lokale emosjoner og at mange har følt at disse fusjonsalternativene har vært nærmere og tryggere enn store NTNU. Nå som NTNU har gjort sitt valg, virker det som om mange ser positive sider med dette, men usikkerheten rundt hvordan det blir i praksis ligger der fortsatt.