Iransk student diskriminert av Høgskolen i Buskerud og Vestfold

Mahtbab Emami fikk ikke studieplass fordi hun er fra Iran. Det er brudd på loven, ifølge Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Mahtab Emami ville studere ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, men fikk avslag på søknaden fordi hun er fra Iran.

Emami kom til Norge med en bachelorgrad og søkte seg inn på masterutdanning ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Etter en stund fikk hun svar om at hun ikke fikk plass fordi hun kommer fra Iran.

- Som å kommentere hudfarge

- Dette er like latterlig og skamfult som om noen kommenterer en annens hudfarge, skriver Emami i et innlegg på Facebook.

Etter å ha fått avslaget og begrunnelsen i fjor høst, klagde hun inn høgskolen til Likestillings- og diskrimineringsombudet for brudd på diskrimineringsloven.

Emami fikk medhold i klagen torsdag forrige uke. Ombudet konkluderte med at avslaget om opptak var brudd på loven, ifølge forskning.no.

Støtteoranisasjonen Stop Educational Discrimination Against Iranians beskriver dette som sin største seier så langt.

En rekke iranere, syrere og pakistanere har blitt fanget av det akademiske filteret som skal hindre ulovlig kunnskapsoverføring og produksjon av masseødeleggelsesvåpen. En oversikt UA har utarbeidet viser at hele 54 personer ble rammet av dette i fjor.

Viser til brev fra KD

«Alle våre sivilingeniørutdanninger er stengt for iranske borgere på grunn av sanksjonene mot Iran og Nord-Korea.», var svaret Emami fikk da hun søkte seg til Høgskolen i Buskerud og Vestfold. UA har tidligere skrevet om saken.

LES MER: Mener iranersakene er blitt en belastning

Høgskolen i Buskerud og Vestfold har frist til 18. mars med å avgjøre om den skal godta uttalelsen og revurdere søknaden, eller anke til Likestillings- og diskrimineringsnemnda.

Rektor Petter Aasen sier på generelt grunnlag at høgskolen har tatt fjorårets brev fra Kunnskapsdepartementet med påminnelse om utdanningsinstitusjonenes plikt til å forhindre ulovlig kunnskapsoverføring til følge.

- Jeg skjønner godt den vanskelige situasjonen denne personen har kommet i, og beklager at dette har rammet enkeltpersoner. Men vi har utarbeidet rutiner som vi fulgte i fjorårets opptak av studenter. Vi så primært på hvilke fag de søkte seg til og hvilke land søkerne kom fra, sier Aasen til forskning.no.

I brevet fra KD står det at hver søker skal vurderes individuelt. Det er dette Likestillings- og diskrimineringsombudet mener Høgskolen i Buskerud og Vestfold ikke har gjort.

LES OGSÅ: Forpliktet til sanksjoner