Røe Isaksen om HiNTs vei mot Nordland: - Meget klokt

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen synes Høgskolen i Nord-Trøndelag gjør meget klokt i å se mot Universitetet i Nordland. Det kom tydelig fram da han besøkte HiNT tirsdag.

Kunnskapsministeren (t.v.) så ut til å finne seg vel til rette sammen med styreleder Bjørg Tørresdal, rektor Steinar Nebb og resten av HiNT-ledelsen.
Høyres fylkesleder Elin Agdestein t.v., HiNT-rektor Steinar Nebb, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og HNT-styreleder Bjørg Tørresdal på veg inn til styremøtet i Levanger i dag.

Statsråden berømmet måten HiNTs styre og ledelse har behandlet fusjonsutfordringene på.

- De har tatt utfordringen på den måten vi håpet. Vi har ønsket at den enkelte institusjon skulle analysere styrker og svakheter med en fusjon, og hva som vil skje hvis man sitter stille. HiNT har levert på en veldig bra måte, sa Røe Isaksen da han møtte styret på Røstad i Levanger. Han understreket igjen at departementet ikke har vært ute etter å tvinge noen til sammenslåing. Etter å ha snakket med styret, fikk pressen slippe til, og vi spurte:

Frivillig, sa du?

- Alle vet at det finnes tre former for løgn; Vanlig løgn, forbanna løgn og statistikk. Hvor mange former for frivillighet finnes det, og hvilken form er det HiNT står overfor?

- Vi har sagt at HiNT kan fortsette alene, men det vil by på noen utfordringer. Det gjelder ikke minst kravene de må innfri når lærerutdanningen blir en mastergrad fra 2017.

- Så det er den nye lærerutdanningen som får deg til å tenke at HiNT gjør lurt i å se nordover?

- Mye mer enn det. Jeg er svært begeistret for at de ser nordover. Det gjelder ikke minst potensialet for akvakultur. Der har Universitetet i Nordland et sterkt fagmiljø med 120 ansatte. Akvakultur blir en av bærebjelkene når oljealderen tar slutt. Det ville ha blitt veldig dyrt om HiNT skulle ha bygget et nytt akvakulturmiljø fra bunnen, sa Røe Isaksen.

Frivillighet og fag

- Kunne de ikke like gjerne ha gått til Ålesund?

- Da er vi ved kjernen i den prosessen regjeringen har satt i gang. Vi valgte helt bevist å ikke tegne noen kart over hvem som skulle finne sammen. Vi ønsket faglighet og kvalitet som de sentrale kriteriene, og vi ønsket at institusjonene skulle finne sammen på frivillig basis. Så registrerer vi at HiNT har vært på frierferd mot NTNU og møtt en kald skulder. Dersom vi politikere skulle overprøve det, ville det være et svært dårlig grunnlag for fusjon, sa statsråden.

Ikke vedtatt fusjon

Før Røe Isaksen slapp til, presiserte styreleder Bjørg Tørresdal at HiNT-styret ikke har vedtatt å fusjonere med Universitetet i Nordland.

- Det vi har gjort, er å si at vi ønsker å utrede grunnlaget. Kanskje, men bare kanskje, kan vi si allerede i juni om vi mener grunnlaget for fusjonsforhandlinger er til stede, sa hun.

Rektor Steinar Nebb, som innstilte på alenegang før siste styremøte, sa i en kort orientering at samtalene med Nordland så langt har vist at de to universitetene snakker samme språk, og at de har mange berøringspunkter.

Han la vekt på at en fusjon vil gi Trøndelag to universiteter, og at den vil kunne hjelpe nordlendingene å demme opp mot hjerneflukten som går lenger sør. Nebb pekte også på potensialet i å se akvakultur og blå næringer i sammenheng med den grønne kompetansen på HiNT

Kraftig protest

Styret fikk også anledning til å si noen ord. Den som ytret seg sterkest, var nylig pensjonerte HiNT-ansatte Knut Grendstad. Han protesterte kraftig mot tanken om å orientere HiNT nordover, og mente det var en bevegelse stikk i strid mot alle andre krefter som nå skjer i retning et samlet Trøndelag og Midt-Norge.

Røe Isaksen viste igjen til at ønsket om kvalitet, faglig samling og frivillighet var retningsgivende for regjeringens standpunkt, og at NTNUs motvilje måtte respekteres.

Lurt å ligge i forkant

Bjørg Tørresdal utfordret kunnskapsministeren direkte på innholdet i stortingsmeldingen om strukturen i UH-systemet som kommer om kort tid.

Han gjorde det klart at det ikke kommer noe kart over hvilke institusjoner som kan fortsette alene og hvem som må slå seg sammen med hvem.

- Samtidig synes jeg HiNT gjør lurt i å ligge i forkant av utviklingen. Ved å se mot Universitetet i Nordland, reduserer de faren for å måtte ta en ny prosess når lærerutdanningen får mastergrad i 2017, med sine nye krav til vitenskapelig ansatte. Dette handler om å rekruttere studenter og fagfolk, og om tilstrekkelig nivå på utdanningen. Selvsagt kan HiNT overlate en del av masterutdanningen til NTNU, men jeg ser som sagt svært positivt på blikket nordover.

Knipen økonomi

Røe Isaksen understreket at det vil følge penger med fusjonene og byggingen av nye institusjoner. Helt konkret ordla han seg slik:

- Faren for knipen økonomi blir ikke mindre om man velger å stå alene.

Til slutt presiserte han at nedlegging av studiesteder ikke under noen omstendighet er en del av den pågående prosessen.

Kunnskapsministeren lyttet oppmerksomt til orienteringen fra ledelsen på HiNT. I forgrunnen leder i Nord-Trøndelag Høyre, Elin Agdestein. I bakgrunnen økonomidirektør Tomm Sandmoe på HiNT.