Curt Rice ny rektor ved HiOA

Tromsøprofessor Curt Rice blir ny rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

I et ekstraordinært styremøte på Fornebu besluttet høgskolestyret i ettermiddag å ansette Curt Rice (52) som rektor på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Curt Rice er professor i lingvistikk og tidligere prorektor ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet (UiT). Han var en av 14 søkere til rektorstillingen.

Curt Rice ser fram til å lede hele HiOA, og sier han vil styrke samhandlingen mellom fag og administrasjon. Han vil dessuten jobbe for at HiOA skal ta den plassen institusjonen fortjener.

- Vi skal sette tydelige fotavtrykk både nasjonalt og internasjonalt, og selvsagt skal vi bli universitet, sier han til hioa.no.

Etter flere intervjurunder, tester og dybdeintervjuer, satt innstillingsutvalget igjen med tre godt kvalifiserte kandidater.

- Kandidatene vi valgte ut til siste runde er godt kvalifiserte, både hva angår formell vitenskapelig kompetanse og lederkompetanse. Alle vil kunne bidra til å utvikle institusjonen både faglig og organisatorisk, samt posisjonere HiOA nasjonalt og internasjonalt. Ut i fra en helhetsvurdering mener vi Curt Rice bør bli HiOAs rektor, sier Agneta Bladh til hioa.no

«Support the staff. Match people and opportunities. Stay out of the way.» Sitatet er hentet fra en av gründerne i Google, og er ifølge et intervju i Khrono, professor Rice’ overordnede ledelsesfilosofi.

- Den type ledelse som jeg er opptatt av handler om medbestemmelse, prosesser og akademisk frihet. Jeg mener at en rektor skal legge til rette for vitenskapelig ansatte slik at de kan gjøre jobben på best mulig måte. Det har jeg erfaring med, og har lykkes med, i de andre jobbene jeg har hatt, sa han i intervjuet.

- Den type ledelse som jeg er opptatt av handler om medbestemmelse, prosesser og akademisk frihet. Jeg mener at en rektor skal legge til rette for vitenskapelig ansatte slik at de kan gjøre jobben på best mulig måte. Det har jeg erfaring med, og har lykkes med, i de andre jobbene jeg har hatt, sa han den gangen.

Rice er en aktiv blogger, gjennom bloggen sin Science in balance, han er også spaltist i The Guardian blant annet. Rice er også aktiv på sosiale medier og blant twittereliten i Troms, med over 12.000 følgere. Han er også styreleder i forskningsdatabasen Cristin og leder i Kif-komitéen (komité for mangfold og kjønnsbalanse i forskning).

To andre bekreftede finalekandidater til stillingen var forskningsdirektør Morten Irgens og dekan ved helsefag på HiOA, Nina Waaler.