PST mistenker organisert forskerjuks fra Iran

PST skal ha eksempler på det de mener er organisert juks fra iranske kunnskapsinstitusjoner. Jukset skal ha til hensikt å få iranske forskere inn på spesifikke studier i Norge.

Ifølge seksjonsleder Arne Christian Haugstøyl i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) sa den forrige politiske ledelsen i Iran åpent at det var en strategi å sende ut landets unge til Vesten for å omgå sanksjonene de er rammet av når det gjelder teknologiimport.

- Vi har sett en stor søkermengde fra Iran på ett, spesielt studium ved en norsk institusjon, der det ser ut som om dette er organisert juks. Alle studentene er tilsynelatende toppelever, og man kan stille spørsmål ved ektheten av papirene de kommer med, sier seksjonsleder Arne Christian Haugstøyl i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) til Aftenposten.

Universitetsavisa skrev i dag, tirsdag, om de nye retningslinjene som skal hindre ulovlig kunnskapsoverføring.

LES SAKEN: Studenter kan lage kjernefysiske, kjemiske og biologiske våpen

PST: - Åpen strategi fra Iran

Haugstøyl sier at den forrige politiske ledelsen i Iran åpent har sagt at det har vært en strategi å sende ut landets unge til Vesten for å omgå sanksjonene de er rammet av når det gjelder teknologiimport.

En rekke iranere h ar blitt fanget av det akademiske filteret som skal hindre ulovlig kunnskapsoverføring og produksjon av masseødeleggelsesvåpen.

LES OGSÅ: Ventet fire måneder - fikk nok et avslag
LES OGSÅ: - Kunnskap er det samme som håndfast teknologi

Haugstøyl mener at norske myndigheter ikke er strengere enn andre land ved vurdering av søknader fra Iran, men at de er mer åpne om praksisen.

Kaffash: - Paranoid eksempel

Universitetsavisa har i en rekke artikler skrevet om regelverket som har kostet mange utenlandske doktorgradsstipendiater oppholdstillatelsen i Norge. I mai skal saken prøves for retten etter at NTNU-stipendiatene Hamideh Kaffash og Shahin Akbarnejad stevnet myndighetene for Oslo tingrett i fjor høst.

Kaffash har stått i spissen for støtteorganisasjonen Stop Educational Discrimination Against Iranians og har saksøkt norske myndigheter etter selv å ha blitt nektet oppholdstilltatelse.

- Dette paranoide eksempelet må naturligvis underbygges av flere beviser før vi kan gi noen god kommentar, sier hun til Aftenposten om PSTs mistanker om organisert forskerjuks.

LES OGSÅ: - Norge bør være sistevalg for iranere
LES OGSÅ: 234 åpnet lommeboken