Milliondryss til campussamling

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen avslørte i dag at regjeringen vil bevilge 10 millioner kroner til å planlegge campus på NTNU og nybygg ved HiST.

Leder for Studentparlamentet ved HiST, Synne Grønvold, tolker pengene fra regjeringen som at det er stor sjanse for realisering av det etterlengtede helse- og sosialfagsbygget. Her er hun avbildet ved byggegropa der det nye teknologibygget på Kalvskinnet bygges.
Bildet er tatt på Marinteknisk onsdag formiddag. En svært glad prorektor Berit Kjeldstad vet ventelig på dette tidspunkt at hun og NTNU vil få 10 millioner til campusutvikling. I midten Ingrid Schjølberg.

NTNU-rektor Gunnar Bovim roser regjeringen fordi den bevilger ekstra penger til å planlegge lokaliseringen av fremtidens universitet.

– Med dette signalet kommer vi et langt skritt nærmere å få starte byggingen av fremtidig campus i Trondheim hvor vi kan samle de fleste fagmiljøene ved NTNU og HiST, sier Bovim i en pressemelding.

Han mener regjeringen har kommet NTNU i møte.

- Ubeskrivelig bra

Pengene fordeles på 5 millioner kroner til planlegging av fremtidig campus for NTNU og 5 millioner kroner til oppstart av prosjektering av et nytt helse- og sosialfagsbygg for Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Leder for Studentparalementet ved HiST, Synne Grønvold, tolker dette som at det er stor sjanse for realisering av det etterlengtede helse- og sosialfagsbygget.

- Når det er snakk om penger til prosjektering, høres dette veldig konkret ut. Det er et tydelig signal om at nå skal helse- og sosialfagene samles på Øya, og det er nesten ubeskrivelig hvor bra dette er, sier Grønvold til UA.

Hun mener det vil være svært positivt for helse- og sosialfagene ved HiST å få en samling med de øvrige helsemiljøene i byen. Samtidig ser hun samlokaliseringen dette vil medføre som positivt for den pågående fusjonsprosessen

- Fint at de ser behovet

Diskusjonen om fremtidig campus for NTNU har pågått i flere år. I dag er campus spredt på flere steder i Trondheim. HiST blir fra nyttår del av et samlet NTNU, sammen med Høgskolen i Ålesund og Høgskolen i Gjøvik.

– Det er veldig bra at regjeringen ser de store behovene for nye bygg som både NTNU og HiST har. Fusjonen som skal gjennomføres fra kommende årsskifte er ytterligere et argument for å fortsette planleggingen sammen, sier Bovim.

- Grønt lys

Bovim tolker ekstrabevilgningen i revidert statsbudsjett som et grønt lys fra regjeringen til å sette fart i planleggingen når de tekniske avklaringene i campusprosjektet er gjort.

Han har respekt for at dette slett ikke betyr at det er valgt noen utbyggingsmodell. Den skal regjeringen først ta stilling til senere, etter planen i løpet av 2015.

– Men dette er et signal om at saken ikke blir utsatt, slik at vi kan få en avgjørelse om utbyggingsmodell allerede i høst, mener Bovim.

Meldingen kom under Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring (NKUL) som arrangeres i Trondheim denne uken.