Overbelastning på nøkkelpersoner er den største risikoen i nye NTNU

Fem punkter trekkes frem som mulige årsaker til kritiske problemer i innfusjoneringen til det nye NTNU.

NTNU-styret var samlet til ekstraordinært styremøte fredag, og status for fusjonsarbeidet var én av orienteringssakene. Organisasjonsdirektør Ida Munkeby (t.h.) la frem en risikoanalyse.

- Den største risikoen i fusjonsarbeidet er overbelastning på nøkkelpersoner, sa organisasjonsdirektør Ida Munkeby da hun la frem status for fusjonsarbeidet for NTNU-styret fredag.

Munkeby sitter i styringsgruppa for NTNUs fusjon med Høgskolen i Sør-Trøndelag, Høgskolen i Gjøvik og Høgskolen i Ålesund. En risikoanalyse viser at disse fem punktene har størst potensial til å stikke kjepper i fusjonshjulene:

1) Ressursknapphet/ovebelastning nøkkelpersoner
2) Dataflyt og grensesnitt mellom systemer og tjenester feiler
3) Konverteringsarbeider gjennomføres ikke etter plan
4) Presentasjon av felles studieportefølje ikke klar innen frist
5) Manglende beslutningsfullmakter

LES OGSÅ: Advarer mot dansk skrekkfusjon

Vil bruke egne krefter

NTNU-styret var samlet til ekstraordinært styremøte, og status for fusjonsarbeidet var én av orienteringssakene.

Munkeby sa at det må vurderes om man skal sette inn ekstra bemanning enkelte steder for å unngå kritiske faser med overbelastning, og at arbeidet derfor stopper opp.

- Vi har valgt å kjøre dette prosjektet med veldig liten bruk av eksterne konsulenter, men heller bruk av egne krefter. Det gir denne ulempen, men jeg synes fortsatt vi skal ligge på denne linjen, sa NTNU-rektor Gunnar Bovim.

Ikke bare nye oppgaver

Munkeby begrunnet denne linjen med at mye av fusjonsarbeidet er saker som NTNU uansett ville ha jobbet med for å utnytte sitt forbedringspotensial.

- Jeg er ikke tilhenger av konsulentbruk, men vi må være åpne for det om det blir ressursknapphet, sa styreleder Svein Richard Brandtzæg i en replikk.

Bekymrede styremedlemmer

Flere av styremedlemmene uttrykte bekymring over at saken ble lagt frem som en orienteringssak.

- Slik jeg hører situasjonen er det et styremessig vakuum. Hele forberedelsen til fusjonen skjer uten at vi som sittende styre får saker til vedtak, sa Nils Kristian Nakstad.

- Denne grafen gjør meg ganske urolig. Det er mye som har høy sannsynlighet og risiko. Som ansvarlig i styret synes jeg det er vanskelig å få en sånn orientering uten noe videre, sa Bjarne Foss.

- Går det galt, så står styret ganske svakt. Det er vi som står ansvarlige til slutt, sa Helge Holden.

Kritisk ved sykemelding

Munkeby svarte med å si at hun skjønner at flere i styret er ubekvemme med å bli etterlatt med et overordnet bilde uten vedtaksrett.

Prosjektleder for fusjonsarbeidet, Trond Singsaas, reflekterte også over utfordringene ved å komme med et eksempel fra Høgskolen i Gjøvik:

- De skal over på et nytt lønnssystem nå. Det er et stort arbeid, men de har kun to personer som jobber med lønn. Det sier seg selv at det blir en kritisk situasjon om for eksempel én av dem skulle bli sykmeldt.