Rektor på turné for å bygge tillit

NTNU-rektor Gunnar Bovim kommer til å banke på samtlige 48 instituttdører i løpet av høsten. Bakgrunnen er signalene om ansattes lave tillit til ledelsen.

Øystein Risa, Gunnar Bovim, Sturla Søpstad og Kristian Steinnes samlet rundt rektorbordet. På bordet: Ansattes tillit til ledelsen.

Nylig fikk Tekna gjort en meningsmåling blant sine medlemmer ved NTNU og de tre fusjonerende høgskolene. Det samme har Forskerforbundet gjort. Undersøkelsene viser at motstanden mot fusjon fremdeles er betydelig, samt at en betydelig andel av Tekna- og Forskerforbunds-organiserte forskere ved NTNU mangler tillit til egen universitetsledelse.

Rektor Bovim inviterte mandag lederne for de tre største fagforeningene ved NTNU til sitt kontor. Sviktende tillit var det viktigste, og tilnærmet eneste, punktet på dagsordenen.

- Jeg tar disse resultatene på det største alvor, og ønsker fagforeningenes råd og hjelp til hvordan jeg best møter disse problemene, sa Bovim.

Et punkt som ble diskutert, var at Bovim drar ut på sin instituttrunde nummer 2. Den første hadde han da han tiltrådte som rektor.

- Kraftanstrengelse

Dermed skal han få tid til å besøke samtlige 48 institutter ved NTNU i løpet av høstmånedene. Her skal det settes av tilstrekkelig med tid. De ansatte skal få luftet sine tanker omkring egen faglige virksomhet, samt bekymringer og frustrasjoner som har å gjøre med den forestående fusjonen.

- 48 instituttbesøk, i løpet av et kort høstsemester. Synes du at du har for lite å gjøre?

- Det kommer til å bli en kraftanstrengelse – og jeg gleder meg. Jeg vil veldig gjerne høre hva folkene der ute mener, og hva de er opptatt av.

- Foran debattmøtet i Dokkhuset var du synlig spent og ikke så rent lite urolig. Du visste du kom til å møte mange NTNU-ansatte med kritiske synspunkter på det som har med fusjon å gjøre, og mer til. Er du forberedt på hva du kan komme til å møte når du drar ut på disse instituttbesøkene nå?

- Ja, det er jeg. Det har gått 2 år siden forrige runde, og det kan passe å gjenta dette nå, sier han.

Ønsker rektor med ørene til bakken

Kristian Steinnes, Forskerforbundet, Sturla Søpstad NTL og Øystein Risa, Tekna, er de tre tillitsvalgte som ble invitert til rektors kontor mandag. Samtlige gir uttrykk for at det er tillitsskapende å bli invitert.

- Men er det deres oppgave, som tillitsvalgte, å hjelpe rektor Bovim å få bedre tillit blant deres medlemmer?

Søbstad: - Nei, det er det åpenbart ikke. Men om jeg skal kunne gjøre jobben min som fagforeningsleder er jeg avhengig av at folk, og ledere, i organisasjonen, har tillit til hverandre.

Steinnes: - Vi ønsker en ledelse som er i kontakt med våre medlemmer og lytter til hva de har å si. Slik sett tror jeg kontakt mellom rektor og de ansatte er bra for våre medlemmer.

Risa: - Jeg slutter meg til mine kolleger. Dette er en god anledning for NTNU-ansatte til å lufte sine meninger overfor ledelsen.

Mer enn kaffeprat

Fagforeningsledere og rektor forsikrer om at hensikten med instituttrunden er mer enn kaffeprat.

- Vi forventer at det som kommer fram under møtene blir notert behørig ned, systematisert og gjort tilgjengelig for andre, slik at vi for eksempel ser at universitetsledere på lavere nivå viser at de har fått med seg hva som er blitt sagt, sier Søpstad.

Bovim forsikrer om at så vil skje. Han legger til at ved siden av ham selv, vil de respektive dekanene bli invitert inn sammen med ham selv, og instituttene som vertskap.