Nobelprisvinner sjokkerer med sexistiske uttalelser

- Du blir forelsket i dem, de blir forelsket i deg, og når du kritiserer dem begynner de å gråte, sier Sir Tim Hunt om kvinnelige forskere.

Likestillingsrådgiver Svandis Benediktsdottir ved NTNU er sjokkert over uttalelsene fra nobelprisvinneren.
Sir Tim Hunt mottok Nobelprisen i medisin eller fysiologi i 2001.

Onsdag kunngjorde University College London at Hunt har sagt fra seg tittelen som æresdoktor ved universitetet. Det skriver Mashable og Guardian.

- Begynner å gråte når de kritiseres

Dette er samme universitet som John O´Keefe tilhører. Han ble tildelt Nobelprisen i medisin eller fysiologi sammen med NTNU-erne Edvard og May-Britt Moser i fjør høst, samme pris som biokjemiker Hunt mottok 13 år tidligere.

Det var under en konferanse for vitenskapsjournalister i Seoul, Sør-Korea, Hunt kom med uttalelsene som har vakt harme.

Her fortalte han følgende:

"Let me tell you about my trouble with girls. You fall in love with them; they fall in love with you, and when you criticise them they cry. He also said he backed single-sex labs. "

I ettertid har han beklaget uttalelsene, blant annet overfor BBC.

- Det var en veldig dum ting å gjøre foran alle disse journalistene, sier Hunt i et radiointervju med den britiske kringkasteren.

Han unnskylder seg med at kommentarene var ment ironisk, men at han likevel mener deler av det han sa. Blant annet forteller han at han selv har blitt svært forstyrret av forelskelse på laben.

NTNU-rådgiver: - Sjokkerende

- Disse uttalelsene er helt bak mål. Det er sjokkerende, sier likestillingsrådgiver Svandis Benediktsdottir ved NTNU.

Hun mener Hunt reduserer kvinner fra personer til figurer med følelser som eneste kvalitet.

- Jeg håper virkelig at et slikt tankesett ikke er utbredt. Likestilling handler både om hvordan vi behandler og omtaler medmennesker. Andelen kvinnelige nobelprisvinnere er svært lav. Det kan blant annet skyldes slike utdaterte holdninger, sier Benediktsdottir.

NTNU har fått 4 millioner fra Forskningsrådet og programmet «Balanse» for å forske på hva som hemmer og fremmer likestilling ved NTNU.

De siste ti årene har NTNU økt andelen kvinnelige professorer med ti prosent. NTNU-rektor Gunnar Bovim skrev i mai et blogginnlegg om at halvparten av professorene burde være kvinner.