Slik blir rettssaken mellom NTNU-stipendiatene og staten

To iranske NTNU-stipendiater har saksøkt staten fordi de ble nektet oppholdstillatelse. Utfallet av saken kan få stor betydning for iranere i norsk akademia i fremtiden.

- Jeg er trygg på min egen bakgrunn og har frontet denne saken fordi jeg er sikker på at jeg ikke har noe å skjule, sa Hamideh Kaffash etter at hun fikk beskjed om at UDI ikke tar klagen om avslaget på oppholdstillatelse til følge.
Sverre Lodgaard regnes som en av norges fremste eksperter på Iran. Han er ett av vitnene under rettssaken i Oslo tingrett.

Onsdag morgen klokken 09.00 starter rettssaken mellom de to NTNU-stipendiatene Hamideh Kaffash og Shahin Akbarnejad og Utlendingsnemda (UNE).

De fikk begge avslag på oppholdstillatelse på bakgrunn av det norske myndigheter mener er fare for ulovlig kunnskapsoverføring, og at kunnskapen de tilegnet seg på NTNU kunne benyttes i forbindelse med masseødeleggelsesvåpen.

LES OGSÅ: 54 personer fanget av spionfilter

Iran-ekspert i vitneboksen

Det er satt av fire dager til saken, og første dag går etter planen med til innledning fra dommeren, innledningsforedrag fra saksøkerne, partsforklaring fra saksøkerne og partsforklaring fra Utlendingsnemda.

Torsdag er det satt av 45 minutter til forklaring fra Sverre Lodgaard. Han regnes som en av norges fremste eksperter på Iran. Han er tidligere leder for Norsk utenrikspolitisk institutt (Nupi), og har tidligere sagt til UA at iranersakene har blitt en belastning for forholdet mellom Iran Norge.

Seksjonsleder Arne Christian Haugstøyl i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) skal gi forklaring etter Lodgaard.

NTNU-veiledere forklarer seg

Videre skal professor Merete Tangstad fra NTNUs institutt for materialteknologi forklare seg for retten. Tangstad er veileder for Kaffash ved NTNU.

Senere samme dag skal professor Ragnhild Elizabeth Aune fra samme institutt forklare seg. Hun er Akbarnejads veileder.

Regjeringsadvokaten vil føre to vitner fra Forsvarets forskningsinstitutt.

LES OGSÅ: PST mistenker organisert forskerjuks fra Iran
LES OGSÅ: Ventet fire måneder - fikk nok et avslag
LES OGSÅ: UD: - Studenter kan lage kjernefysiske, kjemiske og biologiske våpen

Fredag er de to første timene satt av til prosedyre fra saksøkerne ved advokat Brynjulf Risnes. Det er satt av én time til prosedyre fra UNE, representert av advokat Ola Berg Lande ved Regjeringsadvokaten.

Hemmelige bevis

Mandag er det eneste punktet på kjøreplanen et lukket rettsmøte. Kongen i statsråd har godkjent bevisførsel av gradert informasjon og bruk av skyggeadvokat i statens forsvar. Dette betyr at de Kaffash og Akbarnejad ikke får vite hvilke bevis staten har mot dem. Dermed mister de, og advokat Risnes, muligheten til å forsvare seg mot disse.

Skyggeadvokaten får tilgang til hemmelig informasjon som ikke skal deles med dem saken omhandler. Vedkommende skal så tale iranernes sak når de selv sendes på gangen. Dette skjer når et PST-vitne legger frem gradert informasjon under det lukkede rettsmøtet. PST-vitnet skal forklare seg om om hvilke vurderinger PST har gjort i de aktuelle sakene. Både vitnets identitet og innholdet i vedkommendes forklaring er gradert etter sikkerhetsloven.

Universitetsavisa følger saken fra Oslo tingrett.

LES OGSÅ: - Kunnskap er det samme som håndfast teknologi
LES OGSÅ: - Norge bør være sistevalg for iranere