Uavhengige forskere skal vokte fusjonen

Eksterne forskere skal evaluere fusjonsprosessen mot nye NTNU. Jobben til 3 millioner kroner lyses nå ut i EU og Norge.

Sikringsjobb. Eksterne eksperter skal følge med tett for å sikre at kvaliteten og framdriften i fusjonsarbeidet holder mål.

Det legges opp til en følge-evaluering underveis mens fusjonsprosessen pågår, som avsluttes med en sluttrapport våren 2019 etter at selve fusjonsperioden er avsluttet.

Bakgrunnen er at ledelsen ved NTNU ønsker at eksterne eksperter skal følge med tett for å sikre at kvaliteten og framdriften i fusjonsarbeidet holder mål.

Les mer om tanken bak og utlysningen her.

Den viktigste jobben er å skaffe kunnskap om i hvilken grad fusjonen bidrar til å realisere fusjonens formål. Noen av problemstillingene som ønskes belyst er om de riktige aktivitetene og tiltakene satt i gang for å nå målene med fusjonen, og om den gjennomføres i tråd med de verdiene som ble løftet frem på forhånd. Forskerne skal også se på hvordan tilgangen på informasjon om fusjonsprosessen opplevea av studenter, ansatte og samarbeidspartnere ved de fire opprinnelige institusjonene.

I forkant av forrige ukes styremøte, sa leder i Norsk Tjenestemannslag ved NTNU, Sturla Søpstad, den største utfordringen er å nå ut med nok og god nok informasjon til alle i tiden som kommer.

Forskerne som får oppdraget vil i tillegg bli oppfordret om selv å foreslå relevante problemstillinger. Det kan også være aktuelt å koble studenter på evalueringen for å løse ulike oppgaver. Fristen for å søke oppdraget går ut i starten av oktober. Går alt etter planen kan kontrakt signeres i slutten av november. Det er også forutsatt at forskerne skal gi råd til prosjektledelsen underveis, slik at de kan justere seg inn hvis det viser seg at tiltak eller organisering ikke fungerer som forutsatt. I tillegg skal forskerne levere delrapporter hvert halvår. Den første skal være klar 1.april 2016, og vil omhandle perioden fram til sammenslåingen formelt trer i kraft ved kommende årsskifte.