- Vi står sterkere sammen

Bjørn Olsen blir ny rektor for det nye universitetet som oppstår når Høgskolen i Nord-Trøndelag, Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna fusjonerer.

Leder for fellesstyret for UiN og Høgskolen i Nesna, Vigdis Moe Skarstein, og styreleder Bjørg Tørresdal ved HiNT stilte til pressekonferanse etter at de to styrene vedtok fusjon onsdag.

Onsdag formiddag hadde HiNT-styret og fellesstyret for Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nesna styremøter på Hell i Stjørdal kommune.

Resultatet ble to identiske vedtak:

Styret anbefaler fusjon mellom Høgskolen i Nord-Trøndelag og Universitetet i Nordland/Høgskolen i Nesna med virkning fra 1.1.2016. Den framforhandlede plattformen legges til grunn for det videre arbeid med planlegging og implementering av fusjonen.

LES SAKEN: Anbefaler fusjon etter dramatisk votering

Motstand i HiNT-styret

Vedtaket ble fattet med åtte mot tre stemmer i HiNT-styret, og 12 mot én stemme i fellesstyret for UiN og Høgskolen i Nesna.

På begge styremøtene ble det også vedtatt at Bjørn Olsen blir rektor for det nye universitetet. Olsen er i dag dekan ved Handelshøyskolen ved Universitetet i Nordland. HiNT-rektor Steinar Nebb blir prorektor for det nye universitetet.

- Hans jobb blir implementeringen, å skape det nye universitetet. Dette blir en god start på arbeidet som skal skje fremover, sa styreleder Bjørg Tørresdal ved HiNT på pressekonferansen etter styremøtene.

Den ledet hun sammen med UiNs styreleder Vigdis Moe Skarstein.

- Vi har jobbet så hardt for å komme i mål, og vi er overbevist om at vi står sterkere sammen, enn hver for oss. Det nye universitetet blir en sterk forsknings- og utdanningsinstitusjon mellom NTNU i Trondheim og Norges arktiske universitet, sa Moe Skarstein.

Nytt navn i ekspressfart

Nå må navnet på det nye universitetet avklares i ekspressfart. Det er regjeringen som har siste ord. Det gjelder også gjennomføringen av fusjonen, men dette er for en formalitet å regne, da det er Kunnskapsdepartementet som har vært initiativtaker til fusjonsprosessene i UH-sektoren.

UA får opplyst at det har kommet flere hundre forslag til nytt universitetsnavn på bordet, men at det ikke er plukket ut noen foretrukne kandidater ennå.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har tidligere sagt til UA at en fusjon med UiN ville være klokt for HiNT.

Det nye universitetet med dagens HiNT, UiN og Høgskolen i Nesna får rundt 11 000 studenter og 1 100 ansatte, og 10 campus.

- Utgangspunktet er å opprettholde samtlige av dagens 10 campus. Dette er nedfelt i fusjonsplattformen, sa Moe Skarstein under pressekonferansen.

LES OGSÅ: Foreslår fusjon mellom HiNT og UiN
LES OGSÅ: Vil ha nytt universitet i Midt-Norge

Vil spille nasjonal rolle

Tørresdal la gjentatte ganger vekt på at den nye institusjonen vil bli styrket på alle områder som følge av fusjonen.

- Vi har både grønn og blå sektor, og et utrolig viktig næringsliv i regionen. Vi skal være et profesjonsuniversitet. Det er vi gode på i dag, og vi skal bli enda bedre. Jeg er sikker på at vi både sikrer og styrker våre utdanninger med de beslutningene som er tatt i dag. Vi skal spille en viktig rolle både i Nord-Trøndelag og Nordland, samt nasjonalt.

LES OGSÅ: HiNT-styret snudde om på rektors førstevalg
LES OGSÅ: Kunnskapsministeren om HiNT mot Nordland: - Meget klokt