4 studenter har trukket seg fra styrevalget

Studentenes mulighet for å stille til styrevalg åpnes på nytt, etter at fire kandidater har trukket seg. Siden en av dem er eneste kandidat fra Høgskolen i Gjøvik, må valgstyret på ny kandidatjakt.

Krøll på oppløpssiden. Flere studenter har trukket seg fra kampen om plass rundt styrets bord. I øyeblikket står 34 navn på blokka.

(Saken er oppdatert)

- For å gjennomføre valget til styret trenger vi kandidater fra alle høgskolene og av forskjellig kjønn. Det har vi ikke akkurat nå, sier valgstyrets Maria Honerød.

Åpningen utsettes en dag

Den nye situasjonen har oppstått etter at Nina Evenstuen, den eneste kandidaten fra Høgskolen i Gjøvik (HiG), trakk sitt kandidatur. Valgstyret for studentene gjenåpner derfor muligheten for å stille til styret, og de må intensivere jakten på andre kandidater fra HiG. Åpningen av valget utsettes med en dag - til fredag 16. oktober.

- Vi bistår selvsagt HiG i arbeidet med å finne nye kandidater, forsikrer Maria Honerød.

Honerød er organisatorisk nestleder ved Studenttinget. Hun informerer nå om at alle studenter har mulighet til å melde sitt kandidatur innen torsdag 15. oktober kl. 12.00.

Fjerde som trekker seg

Evenstuen var den eneste kandidaten fra HiG, og valgreglene sier at det skal være kandidater fra hver høgskole. Fra før har to kandidater fra Høgskolen i Ålesund, og én kandidat fra Høgskolen i Sør- Trøndelag trukket seg. Det er ingen hemmelighet at mange har erkjent at de nye valgreglene gjør det umulig å vinne.

Valgreglene som styret vedtok i slutten av august er omstridt, og særlig studentene har uttrykt stor misnøye. Høgskolene teller samlet som en valgkrets, og på grunn av kvoteringen må man ha kandidater fra hver høgskole. Begge kjønn skal være representert blant vararepresentantene.

Studentene rangeres sist

Reglene er utformet slik at studentene rangeres sist. Siden HiST har den største velgerkretsen av høgskolene, er det sannsynlig at en av de to nye ansattrepresentantene vil komme fra HiST. I tilfelle vil dette utelukke at en HiST-student kan bli den nye studentrepresentanten.

- Dette betyr at det nesten ikke vil være noen vits for en HiST-student å stille til valg, sa leder Morten Djupdal i Studentparlamentet ved HiST til UA etter det omstridte styrevedtaket.

Studentrepresentantene Christian Tangene og Elise Landsem i NTNU-styret protesterte kraftig mot innstillingen under styremøtet, men fikk ingen støtte da det skulle stemmes over saken.

LES SAKEN HER: VIlle ha loddtrekning i styrevalg

Selve valget åpnes fredag 16. oktober kl. 08.00 og går til fredag 23. oktober som planlagt.

- Dette er absolutt siste sjanse til å kunne bli en av de studentene som skal sitte i NTNU-styret som skal forme vår fremtid som norges største universitet, skriver valgstyret i en melding.

21 kandidater blant ansatte

Valgstyret til styrevalget for ansatte ved NTNU har fått inn 21 kandidater fra høgskolene. Av disse kommer 4 fra Høgskolen i Gjøvik, 7 fra Ålesund, og 10 fra HiST.

Fra 1. november 2015 til 1. august 2017 utvides det sittende NTNU-styret med fire nye representanter: Høgskolene i Gjøvik, Trondheim og Ålesund skal velge to ansatte og en student, i tillegg til at Kunnskapsdepartementet vil oppnevne en ny ekstern representant.

Da forslagsfristen gikk ut 8. oktober hadde valgstyret fått inn 21 kandidater. Dermed er målet om å få kandidater av begge kjønn fra alle tre høgskoler nådd, både for vitenskapelig og teknisk-administrativ gruppe.

- Stor mobilisering lover bra

- Den store mobiliseringen lover bra for valget 26-28. oktober, mener valgstyret.

I uken før valget kommer kandidatenes egne presentasjoner på valgsiden, som også har et debattforum der alle som ønsker kan ta opp viktige tema for NTNU, stille spørsmål og kommentere innlegg.

Her er kandidatene for ansatte i vitenskapelig stilling:

Høgskolelektor Ingunn Aabel (HiG)

Høgskolelektor Jennifer Duggan (HiST)

Førsteamanuensis Linda Ernstsen (HiST)

Førsteamanuensis Hilde Fjellvær (HiST)

Førsteamanuensis Karl Henning Halse (HiALS)

Høgskolelektor Torkel Haugan Hansen (HIST)

Høgskolelektor Ronny Kjelsberg (HiST)

Førsteamanuensis Torunn Klemp (HiST)

Høgskolelektor Gerd Elisabeth Meyer Nordhus (HiALS)

Høgskolelærer Robert Mortensen (HiST)

Professor Oddbjørn Sjøvold (HiST)

Førsteamanuensis Anne Stene (HiALS)

Programansvarlig Terje Tvedt (HiALS)

Førsteamanuensis Dag Waaler (HiG)

Dette er kandidatene for ansatte i teknisk-administrativ stilling:

Regnskapssjef Linda Katrin Myren Vada (HiALS)

Seniorrådgiver Kjersti Møller (HiST)

Rådgiver Gunnhild Naustdal Furnes (HiALS)

Rådgiver Jo-Are Nordli Eriksen (HiG)

Rådgiver Arve Sletten (HiST)

Rådgiver Rigmor Øren Øvstetun (HiG)

Rådgiver Jan Åge Øyen (HiALS)

Forlenget styreperioden

Som følge av fusjonsvedtaket, ble valgperioden for studenter og midlertidig ansatte ved NTNU forlenget ut 2015. Tilsvarende utvides funksjonstiden for disse gruppene slik at representantene som velges nå sitter frem til det første ordinære styret for nye NTNU skal velges i 2017.

Les også: Jakter kandidater til historisk styrevalg.

Les også: Nina eneste HiG-student som vil inn i styret

Les også: Tøyer strikken langt for å få NTNU-fusjonen i havn.

Tre kandidater vil fronte de midlertidige

Her er kandidatene til midlertidig vitenskapelig ansatte ved NTNU:

Guro Busterud, postdoktor, HF

Marte Kathrine Halse, stipendiat, SVT

Sigurd Vildåsen, stipendiat, SVT

Guro Busterud er medlem av det sittende styret, og til UA forklarte hun sitt gjenvalg slik:

- Jeg har sittet i halvannet år og på den tiden har vi vært igjennom utrolig mye. Jeg har satt meg inn i de store tunge sakene, og føler jeg har en ballast det er viktig å utnytte. Det føles ikke riktig å gå ut nå når jeg begynner å bli varm i trøya.