Dette må du vite om NTNU-valget

Én av høgskolene kommer ikke til å få noen ansatterepresentanter i det nye NTNU-styret.

Rådssalen i Hovedbygningen på Gløshaugen blir arena for styremøtene i det nye NTNU.

I valget som avsluttes onsdag kveld kan alle ansatte ved HiST, HiG og HiALS, som er oppført i mantallet stemme fram kandidater fra sin velgergruppe.

I tillegg står Guro Busterud på valg som representant for de midlertidige ansatte ved NTNU. Hennes motkandidater er Marte Kathrine Halse og Sigurd Vildåsen.

Fire nye medlemmer

NTNU-studentene Kim Allgot og Ingvild Sørlie er allerede klare for NTNU-styret. Den tredje studentrepresentanten skal komme fra én av høgskolene. Hvilken det blir avhenger av tilhørigheten til representantene for vitenskapelige og midlertidige ansatte. Allgot har for øvrig kastet seg inn i debatten om hvem som skal bli hans kollega i styret på vegne av de midlertidige NTNU-ansatte med en kommentar under dette leserinnlegget.

Oppdatering: Allgot informerte UA onsdag formiddag om at kommentaren med støtte til styrekandidat Sigurd Sagen Vildåsen er slettet.

NTNU-styret skal midlertidig utvides fra 11 til 15 medlemmer i forbindelse med fusjonen med HiST, HiG og HiÅ. Dette er vedtatt av Kunnskapsdepartementet. Når valgresultatet er klart, skal det nye NTNU-styret sitte til 2017.

Utvidelsen skal skje i form av to ekstra representanter for de ansatte (vitenskapelig og teknisk-administrativ), én ekstra student og én ekstra ekstern. Samtlige av de nye representantene skal komme fra høgskolene.

Rangeringssystem

Valgreglementet ble vedtatt av NTNU-styret i august, og inneholdt følgende premiss for rangering av styrekandidatene:

a) Den vitenskapelig ansatte med høyest stemmetall blir medlem.

b) Den teknisk-administrativt ansatte med høyest stemmetall fra annen høgskole enn a) blir medlem.

c) Studenten med høyest stemmetall fra annen høgskole enn a) og b) blir medlem.

Dette betyr at HiST, HiG og HiALS vil få én representant hver i det nye NTNU-styret. Legger man størrelsen på høgskolene til grunn, er det sannsynlig at kandidatene fra HiST vil få flere stemmer enn kandidatene fra HiG og HiALS.

Dermed vil trolig HiG og HiALS få én styreplass for teknisk-administrativt ansatte og én studentrepresentant. Forslaget til rangeringen fikk kraftig motstand av studentrepresentantene i NTNU-styret, men til ingen nytte. De mener rangeringen fører til at HiST-studenter ikke har noen reell sjanse til å bli styrerepresentanter.

LES OGSÅ: Ville ha loddtrekning i styrevalg
LES OGSÅ: - HiST-studenter har ingen reell sjanse
LES OGSÅ: Spørsmål til styrekandidatene

Disse stiller til valg ved høgskolene:

Kandidater - vitenskapelig ansatte

Høgskolelektor Ingunn Aabel (HiG)

Høgskolelektor Jennifer Duggan (HiST)

Førsteamanuensis Linda Ernstsen (HiST)

Førsteamanuensis Hilde Fjellvær (HiST)

Førsteamanuensis Karl Henning Halse (HiALS)

Høgskolelektor Torkel Haugan Hansen (HIST)

Høgskolelektor Ronny Kjelsberg (HiST)