Faglig organisering:

Ålesund og Gjøvik blir ikke egne fakulteter

Bred eller smal fakultetsstruktur, det er spørsmålet når grunnmuren i nye NTNU støpes.

Prorektor for utdanning ved NTNU, Berit Kjeldstad, leder gruppa som jobber med faglig organisering.

Hvor mange fakulteter skal nye NTNU ha, og hvilke miljøer skal ligge hvor? Den faglige organiseringen legger grunnlag for noen av de største endringene fusjonen fører med seg.

To hovedalternativer

Det er tidligere utarbeidet fire konsepter for fakultetsstruktur i den nye organisasjonen. Dette er nå redusert til to hovedalternativer: Smal og bred fakultetsstruktur, bestående av henholdsvis fire eller sju fakulteter.

Det er klart etter at Gruppe for faglig organsering i fusjonsprosjektet har sendt ut en rapport med forslag til nye fakultetsstruktur på høring.

LES HELE RAPPORTEN HER: Utredning om ny fakultetsstruktur ved NTNU
LES OGSÅ: Glede, spenning og frykt for lengre vei til ledelsen

Dette er de to hovedmodellene (med to alternative varianter):

Smal struktur – hovedmodell M1

1) Helsefag, sosialfag, sykepleie, medisin

2) Naturvitenskap, matematikk, informatikk, elektroteknikk

3) Ingeniørvitenskap, arkitektur

4) Humaniora, kunst, samfunnsvitenskap, utdanningsvitenskap, økonomi, psykologi, ledelse

Alternativ modell M1a

8) Arkitektur, billedkunst

LES OGSÅ: NTNU-administrasjonen skal designes på nytt
LES OGSÅ: Spente på det faglige utbyttet

HiG og HiÅ blir ikke egne fakulteter

Strukturen i organisasjonen handler eksempelvis om hvor og hvordan det vi i dag kjenner som fakulteter og institutter skal se ut i det fusjonerte NTNU. Konseptene består av flere nivåer, slik det er organisert i dag. Her utgjør eksempelvis fakultetene nivå 2, mens blant annet instituttene utgjør nivå 3.

De fire konseptene som ble skissert tidligere i høst inkluderte blant annet et alternativ der Høgskolen i Gjøvik og Høgskolen i Ålesund ble egne fakulteter, mens HiST ble integrert i Trondheims-fakultetene i dagens NTNU. Leder ved Studentparlamentet i Ålesund, Kaja Meling Holmesland, stilte i et intervju med UA spørsmål ved om det i hele tatt var noen vits i å fusjonere om høgskolen skulle være organisert som et fakultet.

Det alternativet inngår ikke i forslagene som er sendt på høring. Forklaringen er at samtlige av de 50 innspillene om konseptene enten forkastet eller ikke omtalte forslaget.

LES OGSÅ: Vil opprette eget fakultet for utdanning

Skal vedtas i februar

Konseptet der miljøene ved høgskolene legges under eksistrende NTNU-fakulteter er også skrinlagt. Årsaken er at forslaget møtte stor motstand på høgskolene.

Fristen for innspill i høringsrunden er satt til 15. januar. Etter dette skal NTNU-rektor Gunnar Bovim legge frem en anbefaling for det nye NTNU-styret. Fakultetsstrukturen skal etter planen vedtas av styret i februar, og tre i kraft fra 1. januar 2017. Fakultetsstrukturen blir en viktig brikke i utformingen av nye NTNU. Når den er vedtatt skal det avgjøres hvordan den nye instituttstrukturen blir seende ut. I tileggg skal det også snekres en ny administrativ organisering.