Nye institutter kan bli kraftig fremskyndet

Fusjonsarbeidet har økt belastningen på arbeidstakere gjennom høsten, og fargekoden har gått fra gult til skjær av rødt.

Tøffe tak, høyt tempo. Under overskriften "Hvor står vi og hvor går vi?" dro Øystein Risa en kortversjon av status i fusjonsprosessen sett fra styringsgruppa.
Samling. Rundt 40 hovedtillitsvalgte fra de fire fusjonspartnerne er samlet i Trondheim torsdag og fredag.

Tempoet blir ikke lavere framover, og nå kommer spørsmålet om de nye instituttene kan være på plass åtte måneder før planlagt.

Dette kom fram da rundt 40 tillitsvalgte fra de fire fusjonspartnerne, som blir nye NTNU, torsdag startet sin tredje fellessamling for året. De ble ønsket velkommen av Øystein Risa, øverste felles tillitsvalgte for alle fagforeningene hos alle lærestedene og de ansattes representant i styringsgruppa.

Fra rødt til gult - til rødskjær

Under overskriften "Hvor står vi og hvor går vi?" dro Risa en kortversjon av status i fusjonsprosessen sett fra styringsgruppa, og trakk blant annet linjene fram mot neste styremøte 24. november. Høyt på dagsorden står - som alltid - sikker drift, og Risa kunne fortelle at belastningen på de ansatte er gått opp.

Da organisasjonsdirektør Ida Munkeby presenterte situasjonen før sommeren, lyste det rødt for overbelastningsfare på nøkkelpersoner. Tidligere i høst var presset gått noe ned, slik at man befant seg i gul sone.

- Begrepet nøkkelpersoner er byttet ut, nå snakker vi i stedet om arbeidstakere, sa Risa.

Tanken bak er det er at det uansett blir en dominoeffekt. Om noen blir syke på grunn av overbelastning forplanter dette seg videre på kolleger rundt, forklarte han. I samråd med hovedtillitsvalgt for Forskerforbundet ved HiÅ Gunnhild Furnes, og NTL-leder Sturla Søpstad ved NTNU, konkluderte Risa med at det nå er rødskjær på fargekoden.

De første sykemeldingene på grunn av fusjon er allerede en realitet, og arbeidstakerorganisasjonene ser nå et økende behov for å vende oppmerksomhet mot hver enkelt arbeidstaker. Spørsmålet er hvordan man skal sørge for at presset folk føler blir tatt på alvor, hvordan NTNU skal ta tak i det, og hva slags virkemidler man har.

- Det er veldig viktig å ha fokus på dette, og dette blir tema videre under samlingen også, sier Øystein Risa til UA.

LES OGSÅ: Glede, spenning og frykt for lengre vei til ledelsen
LES OGSÅ: Ålesund og Gjøvik blir ikke egne fakulteter

Undertegner omstillingsavtalen

Representantene for de ansatte skal være samlet på Clarion Hotel på Brattøra til fredag ettermiddag. En av milepælene som rundes er signeringen av den såkalte omstillingsavtalen klokken 10 fredag. Avtalen skal undertegnes av rektor Gunnar Bovim, og det er denne som sikrer at ingen ansatte skal bli sagt opp og at ingen må flytte på grunn av fusjonsprosessen.

- Det betyr utrolig mye at vi nå klarer å sikre trygghet og forutsigbarhet. Det er veldig viktig for den enkelte å vite at man skal plasseres inn i organisasjonskartet som nå tegnes. Det er ikke selvsagt at ansatte sikres en slik avtale i en slik prosess, understreker Risa.

I utgangspunktet gjelder avtalen til fusjonsprosessen er over, 1. august 2017.

LES OGSÅ: Den nye NTNU-ledelsen samlet for første gang

Forserer instituttstrukturen

Faglig og administrativ organisering er de store, tunge sakene som opptar alle for tiden. Planen er at fakultetstrukturen med dekaner på toppen skal på plass innen 1. januar 2017. Ifølge framdriftsplanen skulle instituttene være på plass åtte måneder senere. Risa kunne i dag fortelle at spørsmålet om å forsere instituttstrukturen nå kommer opp - i tråd med anbefalingen fra rådgiverne i Deloitte. Styret behandler fakultetstruktur i februar. Blir nivå 3 forsert, kan det skje at instituttlederne kommer på plass 1. januar samtidig med dekanene.

Styret skal drøfte om det i det hele tatt er mulig å forsere. Risa sier dette avhenger av hva slags modell man velger på fakultetsstrukturen. Velger man det mest krevende alternativet, blir det også mye mer krevende å endre på nivå 3.

- Det blir spennende å høre hva de sier om denne saken, sier Risa.

LES OGSÅ: Frykt og uro på HiST
LES OGSÅ: HiST-rektor: - Vi skal ha en enorm takhøyde

Fredag morgen møter de tillitsvalgte rektor Gunnar Bovim og organisasjonsdirektør ida Munkeby, til halvannen times diskusjon om tema som forskningstid og karriereveier, samt medbestemmelse i 2016 med særlig vekt på fusjonsarbeidet.

Etter at omstillingsavtalen er signert, får de en statusrapport om arbeidet med administrativ organisering, heri opptatt koblingen til faglig organisering. Siste punkt på dagsorden er spørsmålet om hvor store kulturforskjellene mellom de fire institusjonenen egentlig er. Dette skal diskuteres i grupper.