Europeisk pass skal få flyktninger raskt i jobb

Inspirert av Nansen-passet foreslår NOKUT å innføre et europeisk kvalifikasjonspass.

Nokut-direktør Terje Mørland: - Ineffektivt og altfor ressurskrevende hvis hvert enkelt land skal ha sitt eget system for godkjenning.

En slik hurtig prosedyre for å godkjenne utenlandsk kompetanse, kan få flere flyktninger raskere ut i arbeidslivet eller inn på studier.

Slipper nye runder med godkjenning

Ifølge en pressemelding fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), kan flyktningene ved hjelp av et slikt kvalifikasjonspass flytte mellom europeiske land uten å måtte gjennomgå nye godkjennelsesprosesser.

Gitt situasjonen, virker det å bygge opp et godkjenningssystem for flyktningers kompetanse i hvert enkelt land både ineffektivt- og svært ressurskrevende, sier NOKUT-direktør Terje Mørland i pressemeldinga.

Han tror et velfungerende europeisk godkjenningssystem egner seg best i en situasjon der svært mange flyktninger flytter på seg på tvers av landegrensene, og vil være en fordel for mottakerlandene og den enkelte flyktning.

Moderne vri på Nansen-passene

– Tidlig og effektiv vurdering av flyktningers kvalifikasjoner, også for de med manglende dokumentasjon, kan være avgjørende for å sikre at de raskere kommer inn i arbeid eller studier, sier han i pressemeldinga fra NOKUT.

NOKUT presenterte tidligere i høst forslaget for EU-kommisjonen og Europarådet. De sier at forslaget er basert på arven etter Nansen-passet. Utstedelse av et slikt pass vil gi flyktningene et dokument som de kan benytte på tvers av de europeiske landegrensene.

Dokumentet skal vise den høyeste oppnådde kvalifikasjon i hjemlandet, arbeidserfaring og språkkompetanse. Det skal også inneholde informasjon om utdanningssystemet hvor utdanningen er tatt. På denne måten skal dokumentet gjøre det lettere for myndighetene å tilrettelegge for bosetting, arbeid og studier, heter det i pressemeldinga.