Nye NTNU koster KD 5,9 milliarder i 2016

Slik vil NTNU fordele bevilgningene når NTNU, HiST, HiG og HiÅ blir ett.

Det koster å drive universitet: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaken bevilger nærmere seks milliarder kroner til nye NTNU i 2016.

Bevilgningen fra Kunnskapsdepartementet øker med 293 millioner kroner for nye NTNU i 2016 i forhold til de samlede 2015-tallene for fusjonspartnerne. Bevilgningene ender da på over 5,9 milliarder kroner. Dette er en nominell økning på 5,2 prosent, tilsvarende 2,3 prosent realøkning.

Fordelingen av bevilgningene skal behandles av NTNU-styret tirsdag. Forslaget innebærer at de fire fusjonspartnerne får tildelt samme bevilgning som de ville ha fått om de hadde vært egne institusjoner, ifølge sakspapirene.

Forslaget inngår i årsplanen for 2016, som har vært en forenklet prosess da 2016 regnes som et overgangsår for det nye NTNU etter fusjonen ved nyttår.

Dagens NTNU står naturlig nok for den klart største posten med 4,3 milliarder kroner, mens det er foreslått å fordele litt over én milliard kroner til HiST. Tilsvarende tall for Gjøvik og Ålesund er 313 og 265 millioner kroner.

Det forventes ekstra bevilgninger til fusjonskostnader.

I perioden 2016 til 2019 forventer NTNU en bevilgningsvekst på 451 millioner kroner fra KD, mens pris-og lønnskompensasjon er beregnet til 477 millioner kroner. Tallet innebærer en realnedgang på 26 millioner kroner. Hovedforklaringen skal være avbyråkratiseringskuttet.

Beregningen er basert på hvordan NTNU tror de utvikler seg i henhold til indikatorene i KDs finansieringsmodell. Dette inkluderer blant annet andelen uteksaminerte studenter på normert tid, sysselsetting etter studier, forskningsinnsats, kvinneandel i dosent- og professorstillinger og flere andre kriterier.

Det komplette budsjettet for 2016 blir lagt fram for NTNU-styret sammen med årsregnskapet i mars.

LES OGSÅ: Sentralbyggene på Gløshaugen har plass til mer enn 300 studenthybler
LES OGSÅ: Sju mill. til cybersikkerhet ved nye NTNU i Gjøvik