Noen dører lukket, vil ikke si hvilke

OPPDAL: NTNU-styret var i lukket styreseminar mandag kveld. Alt taler for at smal struktur er uaktuelt. SVT-fakultetets framtid er fremdeles åpen.

NTNU-styrets ansattrepresentanter i Oppdal. Fra venstre Kristin Melum Eide, Bjarne Foss, Guro Busterud, Helge Holden, Kjersti Møller, Dag Waaler og Marit Grønning-Moe.

UA samlet ansattrepresentantene i NTNUs styre etter styreseminaret mandag kveld. Ønsket var å få vite om de har bestemt seg for noe med hensyn til framtidig fakultetsstruktur.

Svaret i kortform later til å kunne oppsummeres slik: Noen dører er lukket. Men hvilke, ville de ikke si noe direkte om.

Imidlertid kan vi med stor sannsynlighet fastslå: Smal struktur, den døra er behørig lukket.

Ansatte med hånda på rattet

De ansattes representanter vil bli lyttet ekstra nøye til i diskusjonen om fakultetsstruktur. Det ligger i kortene at etter kampvoteringen for et år siden, hvor de ansatte ble nedstemt, ønsker ingen seg en liknende situasjon igjen. Forutsatt at de interne er rimelig omforent om hvilken løsning de går for, er det svært lite sannsynlig at de blir overkjørt på nytt.

Kristin Melum Eide, Bjarne Foss, Kjersti Møller, Guro Busterud, Dag Wolden, Helge Holden og Marit Grønning-Moe var sterke og klare på hvilket tema som forårsaket mest hodebry under styreseminaret:

SVTs framtid

Skal det splittes i ett læringsfakultet og ett ”SVØL” (samfunnsvitenskapene pluss økonomi og læring)? Skal det deles i læringsfakultet, økonomifakultet og et ”Rest-SVT”? Skal dette rest-SVT i så fall inkluderes i et ”Humsam” (humanister pluss samfunnsvitere) fakultet?

Dette er de alternativene som ligger synlige på bordet. Om det blir ett av dem, eller en kombinasjon, eller noe helt annet, får tida vise.

Representantene rundt bordet er skjønt enige om at det har vært mye aktivitet den siste uka – aktivitet på et helt annet nivå enn i forbindelse med fusjonsdebatten. Nå har ”NTNU-folket” fullt ut innsett at det gjelder. Den beslutningen som styret fatter i neste møte vil få direkte innflytelse på arbeidshverdagen, framfor alt for de vitenskapelig ansatte.

Tirsdag morgen sitter NTNUs ledere på alle nivå, med instituttledere som et absolutt tyngdepunkt, på 2-3 busser med retning Oppdal. På spørsmål om ansattrepresentantene er forberedt på å bli tatt til side av engasjerte instituttledere utover dagen og kvelden, er svaret er smilende ja. Det er helt okei.

Styret lukket seg selv

Sedvane tilsier at styrets forhandlinger skjer for åpne dører. Slik får man blant annet innsyn hvor eventuelle konfliktlinjer går, hvilke perspektiver som gjør seg gjeldende på de ulike sidene av diskusjonene. Styret har hatt et stort behov for å føre samtale uten publikum ved denne anledningen.

Det var styret selv som fattet beslutningen om å lukke dette møtet, som har form av et seminar. Begrunnelsen er, dels at man vil gi de nye medlemmene fra de tidligere høgskolene anledning til å stille de ”dumme” spørsmålene uten å få dem referert i avisa, dels at man ønsker å kunne prøve ut ulike synspunkter uten å få dem referert siden.

Som en av dem sa: I denne saken er ingenting gitt før styret bestemmer seg. Noen dører står åpne, og vil stå slik en stund til.