Gunnar Bovim går for spisset økonomifakultet

Etter hva UA erfarer kommer rektor til å foreslå et spisset fakultet for økonomi. Begrunnelsen skal være at det er det eneste NTNUs styre vil kunne stå samlet om.

Organisasjonsstruktur. NTNU-rektor Gunnar Bovim har tenkt mye på økonomenes fakultetsvise plassering. Nå går det mot et eget Fakultet for økonomi.
Ønsket oppfylt. Instituttleder ved IØT Monica Rolfsen får trolig det fakultetet hun lenge har argumentert hardt for.

Dette fakultetet vil utgjøres av Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT), Institutt for samfunnsøkonomi og Handelshøgskolen. Situasjonen for økonomirelaterte utdanninger i Ålesund og Gjøvik skal foreløpig være uavklart.

Navnet blir Fakultet for økonomi

UA har vært i kontakt med flere sentralt plasserte kilder ved SVT-fakultetet, som bekrefter at rektor vil innstille på et spisset økonomifakultet. Navnet blir Fakultet for økonomi.

De øvrige instituttene ved SVT vil etter hva vi erfarer bli slått sammen med lærerutdanningene ved tidligere HiST i et eget fakultet for læring og samfunnsvitenskap. Dette fakultetet vil være både et profesjons- og et disiplinfakultet.

Dermed får IØTs instituttleder Monica Rolfsen et fakultet slik hun lenge har argumentert hardt for.

SVT-dekan Marit Reitan fikk fakultetsstyret med på en tilrådning hvor økonomifagene og samfunnsvitenskapene ble lagt til ett og samme fakultet, men slik blir det ikke.

Bovim ønsket samlet løsning

NTNUs styre skal ta stilling til fakultetsstrukturen i kommende møte den 15. februar. To spørsmål har skapt særlig debatt: Valget mellom bred og smal fakultetsstruktur og SVT-fakultetets skjebne.

Under ledersamlingen på Oppdal bekjentgjorde rektor at han foretrekker bred fakultetsstruktur, og med det ble den ballen lagt død, mens det andre spørsmålet har stått åpent.

Det har vært et uttalt premiss for styrets behandling i denne saken at man så vidt råd var, skulle søke en løsning som hele styret kunne samles om, og da i særlig grad de interne representantene. Etter hva vi erfarer er altså et spisset økonomifakultet det eneste som hele styret kunne samles om.

Argumentet for et slik spisset fakultet har vært hensynet til nasjonal og internasjonal konkurransesituasjon.