NTNU valgte Blackboard:

- Nytt e-læringssystem kan gi faglærerne ekstra energi

- Nå får vi et framtidsrettet system med fokus på hverdagen til faglærere og studenter, sier prorektor Berit Kjeldstad om valget av Blackboard som nytt e-læringssystem.

Berit Kjeldstad har ledet styringsgruppa for anskaffelsesprosjektet, der konklusjonen er: Blackboard er best.

Kjelstad påpeker overfor UA at funksjonalitet har vært viktig og avgjørende for at Blackboard ble foretrukket av NTNU. Den amerikanske tilbyderen skal ha scoret høyt på alle de punktene som var viktige for universitetet, ikke minst det at systemet er funksjonelt ved bruk av ulike pedagogiske metoder.

- Nå får vi et system som kan oppfylle vår ambisjon om å utvikle utdanningsområdet, sier prorektoren for utdanning.

Faglig spennende med system for e-læring

- Nå har det vært fusjon, så er det ny fakultetsstruktur, så blir det campussamling – og så blir det jammen meg nytt e-læringssystem også. Hva sier du til faglærere som nå sukker tungt og synes det begynner å bli vel mye å sette seg inn i?

- Vi var ifølge regelverket nødt til å lyse ut anbud uavhengig av fusjon eller ikke. Samtidig har jeg lyst til å si at det også kan gi ekstra energi å se hvilke muligheter det nye systemet gir. Det kan bli en spennende faglig utfordring å lære noe nytt, sier hun.

Og føyer til at hun ser poenget: ideelt sett hadde det vært fint å porsjonere ut alt det som nå skjer samtidig.

- Men vi kunne ikke utsette anskaffelsen av et nytt system, og at det nå blir en ny leverandør, var ikke noe vi kunne forutbestemme. Nå får vi se framover og se mulighetene.

Ingen automatisk overføring av innhold

Opplæring og kursing står for tur før det nye e-læringssystemet tas i bruk høsten 2017. Ifølge Innsida er det pekt ut et team av lokale læringsstøttekontakter som skal være med å støtte faglærere og studenter ved overgangen fra gammelt til nytt system.

Faglærere skal få hjelp til å overføre aktuelle data fra dagens system til Blackboard. Noen automatisk overføring av alt innhold blir det ikke.

Blackboard var ikke billigst

På Innsida står det at Blackboard ikke var det billigste alternativet, men at de årlige kostnadene for NTNU likevel blir 75 prosent lavere – hvordan henger det sammen?

- Det vil si at de andre leverandørene var billigere, men at den nye avtalen vi har inngått er vesentlig billigere enn de tidligere avtalene med Itslearning og Fronter. På den måten blir de totale kostnadene redusert med 75 prosent, forklarer Kjeldstad.

Itslearning og Fronter scorer i evalueringa høyere enn Blackboard på pris.

Itslearning scorer høyere på service

Itslearning scorer også høyere enn Blackboard på service. Det er funksjonaliteten som gjør at Blackboard vinner anbudet og blir rangert på førsteplass, med Itslearning på andreplass.

- Har dere alt på det tørre nå, slik at det ikke blir nye runder med midlertidige forføyninger, forlik og anbud?

- Det er lagt ned en meget grundig jobb, så jeg føler meg trygg på at alt er i orden. Det er alt jeg kan si om det. Mange har vært involvert i å evaluere systemene. Prosessen fra start til slutt har vært svært grundig, sier Berit Kjeldstad.