Rektor forsvarer NTNUs oljesamarbeid med Israel

Samarbeid om forskning og utdanning bygger bro mellom mennesker, skriver Gunnar Bovim i sin blogg, der han forsvarer NTNUs tur til Israel i september.

Rektor Gunnar Bovim viser til den høylytte debatten i UA om mulig oljesamarbeid med israelske universiteter, og skriver blogg om hvorfor han mener det er riktig å samarbeide med Israel.

Det var i forrige uke UA fortalte at NTNU vurderer å inngå et forskningssamarbeid med Israel om olje og energi. Forskere fra NTNU er med i Olje- og energidepartementets delegasjon til utvalgte israelske universiteter.

Mangeårig palestinavenn Peder Martin Lystestøl hevder at Israel oppfører seg som en bølle på olje- og gassområdet:

- De stjeler olje fra Golanhøydene, nekter palestinerne i å utvinne gass i Gaza, og de ligger i grensekonflikter med blant andre land som Libanon og Kypros. At NTNU skal bidra til å styrke landets petro-kompetanse i en slik situasjon er veldig uheldig, sa han til UA.

LES OGSÅ: NTNU vurderer samarbeid med israelske oljeforskere

- Bra med debatt

I bloggen priser Bovim den til dels opphetede debatten som har gått i UAs spalter. Dette er en sak med mange sider, og det er derfor viktig å bryne seg på hverandres argumenter, skriver han.

LES OGSÅ: Rektors blogg om universitetenes ryggmargsrefleks

Han nevner også i bloggen de to stipendiatene fra Iran som først ble nektet opphold i Norge, men som i forrige uke fikk beskjed om at de får oppholdstillatelse likevel. Disse to sakene har en felles kjerne:

«Skal vi samarbeide og utvikle kunnskap også med stater som ikke fører en politikk vi støtter?» spør NTNUs rektor. Han opplyser at NTNU i dag har akademisk samarbeid med land over hele verden, også med land med totalitære regimer.

«Som rektor mener jeg det er riktig. Jeg tror at samarbeid om forskning og utdanning bygger broer mellom mennesker og har en grunnleggende demokratisk effekt», skriver han.

- Kunnskap er internasjonal

Ifølge Bovim finnes det grunner til å begrense samarbeidet med enkelte land, men at dette kommer til uttrykk via gjeldende norsk utenrikspolitikk, som NTNU retter seg etter. Han peker også på at et enstemmig styre i 2009 stemte ned et forslag om akademisk og kulturell boikott av Israel.

Og konkluderer:

«Kunnskapen er i sin natur internasjonal. Kunnskapsmiljøer kan bare utvikle seg i et fritt, åpent, uavhengig og nært samarbeid med de beste kilder og miljøer over hele verden.»

LES OGSÅ: Som å vise langfingeren til forskningsetikken
LES OGSÅ: Ikke bidra til å styrke den israelske okkupasjonsstaten