Palestinakomiteen får likevel standplass

NTNU har snudd etter først å ha avslått Palestinakomiteens søknad om å få stå på stand på campus.

- Vi har ikke noe ønske om å kneble noen, verken den ene eller den andre, sier kommunikasjonssjef Christian Fossen ved NTNU.

Striden dreier seg om at Palestinakomiteen ønsker å argumentere mot NTNUs mulige forskningssamarbeid med med Israel om olje og energi. Forskere fra NTNU er med i Olje- og energidepartementets delegasjon til utvalgte israelske universiteter i høst.

Får plass i realfagsbygningen

”Palestinakomiteen har bedt NTNU om ikke å inngå avtaler med den israelske regjeringen. Dette synet ønsket vi også å fremme ved å arrangere stand på Gløshaugen”, skrev styremedlem Peder Martin Lysestøl i Palestinakomiteen i et leserinnlegg i UA mandag.

Palestinakomiteen mener det er viktig at ansatte og studenter blir kjent med argumentene mot å delta på delegasjonsreisen.

Fossen forteller at Palestinakomiteen nå har fått plass til stand, både på Dragvoll og på Gløshaugen. Standplassen på Gløshaugen er i Realfagsbygget. Det er fullt, hovedsakelig av linjeforeninger på Stripa.

Vil se på regelverket

Nå skal NTNU se på om det er behov for å endre regelverket rundt hvem som skal få standplass. Ifølge Fossen praktiseres dette noe ulikt på Gløshaugen og Dragvoll.

- Vi har en liten ryddejobb å gjøre med regelverket, sier Fossen.

Palestinakomiteen skal ha fått følgende svar på sin søknad om standplass: «Politiske handlinger er ikke noe som skal formidles på stand her på Gløshaugen uten når det er valgår».

Ikke åpent for alle

Avgjørelsen om å gi Palestinakomiteen plass betyr likevel ikke at det er åpent for absolutt alle som ønsker å ha stand på NTNU. Bedrifter som vil selge noe er i utgangspunktet ikke velkomne.

I NTNUs retningslinjer for utlån av arealer heter det at de kan lånes ut til arrangementer og aktiviteter som kan knyttes til NTNUs kjernevirksomhet: forskning, utdanning, nyskaping og formidling.

Det er ansatte og studenter ved NTNU, fakulteter og institutter, samt eksterne organisasjoner, bedrifter og NTNUs leverandører som har anledning til å søke om arealer.

LES MER: Forsvarer NTNUs oljesamarbeid med Israel