Palestinakomiteen arrangerer debatt - uten NTNU

NTNUs toppledere kan ikke stille til debatt om mulig Israel-samarbeid fordi de skal feire årets Kavlipris-vinnere i Erkebispegården.

Merkelig. Peder Martin Lysestøl synes det er påfallende at NTNU ikke finner noen som kan være med og forsvare universitetets linje utad. Her sammen med Khaled Bastani på stand på Gløshaugen før helgen.
Opptatt. Grunnen til at NTNUs ledelse ikke har anledning til å delta i debatten akkurat da, er at NTNU holder æresmiddag for årets vinnere av Kavli-prisene i Erkebispegården sammen med kommunen og fylkeskommunen. Der er rektor og prorektorene til stede. På bildet: rektor Gunnar Bovim (rød kappe), prorektorer og dekaner.

- Palestinakomiteen har valgt å legge sitt møte til et tidspunkt som absolutt ikke passer for NTNUs øverste ledelse. Det hadde vært lett å sjekke ut dette på forhånd før de kalte inn til møte. Det valgte de dessverre ikke å gjøre, skriver NTNUs kommunikasjonssjef Christian Fossen i en e-post til UA.

- Vi synes det er veldig uheldig at NTNU ikke stiller, sier Palestinakomiteens Peder Martin Lysestøl, som har frontet denne saken etter at det ble kjent at NTNU vurderer samarbeid med israelske oljeforskere.

Mener NTNU bidrar til Israels folkerettsbrudd

Spørsmålet som reises på det åpne møte i Folkets Hus torsdag 8. september er "Skal NTNU bidra til Israels folkerettsbrudd?". Møtet arrangeres av Palestinakomiteen og LO i Trondheim sitt internasjonale utvalg.

NTNUs rektor Gunnar Bovim har forsvart NTNUs eventuelle oljesamarbeid med Israel, blant annet med at forskningssamarbeid er med på å bygge bro mellom mennesker.

Grunnen til at NTNUs ledelse ikke har anledning til å delta i debatten akkurat da, er at NTNU holder æresmiddag for årets vinnere av Kavli-prisene i Erkebispegården sammen med kommunen og fylkeskommunen. Der er rektor og prorektorene til stede. Eneste unntak er Johan Hustad som tidligere har sagt ja til å delta i en annen debatt på dette tidspunktet.

Kavliprisen er en av de mest prestisjetunge internasjonale vitenskapsprisene innen astrofysikk, nanovitenskap og nevrovitenskap.

- Dersom NTNU mener de har en god sak, bør de stå fram åpent og argumentere for den. Slik det er nå, mener vi at universitetet bidrar til Israels brudd på folkeretten, sier Lysestøl, som er styremedlem i Palestinakomiteen.

Lysestøl sier han tolker NTNUs avslag på tilbudet om å stille med en innleder på møtet i Folkets Hus som at universitetet skjønner at det beveger seg på tynn is.

Deltar i debatter om det passer

- De vet at de vil bli satt på plass. Jeg mistenker at det er lite kunnskap om Israel her, både generelt og om oljevirksomheten deres, sier han.

Lysestøl synes det er påfallende at NTNU ikke finner noen som kan være med og forsvare universitetets linje utad. Han stiller selv som innleder, sammen med Erik Lindeberg, sjefsforsker i Sintef og ekspert på reservoarteknologi. Professor Agnes Bolsø ved NTNU er møteleder.

- De har så mange ledere, alt fra rektor til prorektorer og andre ledere, samt en stor kommunikasjonsstab som kunne vært med og formidlet NTNUs syn i denne saken, sier han.

Christian Fossen skriver at rektor Gunnar Bovim og rektoratet for øvrig deltar gjerne i debatter om ulike sider av NTNUs virksomhet, men at det må passe inn i kalenderne. Palestinakomiteen og Lysestøl er gjort oppmerksom på hvorfor rektor som ble invitert, ikke kan stille. Det passer rett og slett ikke tidsmessig for verken ham eller noen av prorektorene. Det er derfor vanskelig å følge logikken i Lysestøls kommentar, fremholder NTNUs kommunikasjonsdirektør.

En av de store politiske sakene i vår tid

Lysestøl, som er sosialøkonom og forfatter av boken ”Israel bak muren av myter og propaganda”, understreker:

- Dette er ikke noen bagatell. Israels fremferd er ekstremt omstridt, sier han, og viser til at debatten går ved mange universiteter rundt om i verden.

- NTNU forsøker å lage dette til en vanlig sak om forskningssamarbeid, brobygging og vennskapelige forbindelser. Men hva med det palestinske folket? Dette er noe annet. Dette er en av de store politiske sakene i vår tid, sier Peder Martin Lysestøl.

Palestinakomiteens Eli Wæhre sier at de ikke har vurdert å flytte møtet til en dato som passer bedre for ledelsen ved NTNU.

- Dette er en sak som vi uansett kommer til å følge opp. Vi vil få avklart en del problemstillinger, og vi håper å engasjere både ansatte og studenter ved NTNU. Mange er nok ikke klar over hvor alvorlig det er for NTNU å begi seg inn i en situasjon der man er med på å støtte opp under folkerettsbrudd, sier hun.

- Men det blir kanskje ikke noe til debatt da, hvis det bare er menigheten som kommer?

- Møtet blir uansett veldig nyttig. Debatten med NTNU og ledelsen må vi komme tilbake til. Vi synes også det er viktig å formidle at hver enkelt ansatt ved NTNU kan ta sine egne valg - uavhengig av hva universitetets ledelse gjør. Denne saken blir veldig spennende å følge opp, og dette blir et veldig berettiget møte - uansett.

LES OGSÅ: NTNU vurderer samarbeid med israelske oljeforskere

LES OGSÅ: Rektor forsvarer oljesamarbeid med Israel

LES OGSÅ: Som å vise langfingeren til forskningsetikken

LES OGSÅ: "Israelske oljefunn ligger ikke i omstridte områder"