NTNU ber Israels ambassade om forklaring på utvisningen

NTNU vil ha klarhet i hva som egentlig skjedde på Ben Gurion- flyplassen i Tel Aviv 30. august, da NTNU-student Sigrid Sivertsen Haugan ble avvist og fikk 10 års innreiseforbud til Israel.

Vil ha klarhet og råd. Hilde Skeie, leder av Internasjonal seksjon ved NTNU har henvendt seg til Israels ambassade i Oslo og til ledelsen ved Birzeit, NTNUs palestinske samarbeidsuniversitet i Ramallah.

Mandag skrev Hilde Skeie, som leder Internasjonal seksjon ved NTNU, brev både til Israels ambassade i Oslo og til ledelsen ved NTNUs palestinske samarbeidsuniversitet Birzeit i Ramallah på Vestbredden.

- Vi ønsker klarhet i hva som har skjedd, og har bedt om å få det, sier Hilde Skeie til UA.

Aldri hatt problemer tidligere

Hun sier NTNU har sendt mange studenter til Birzeit, og aldri tidligere opplevd problemer. Sigrid Sivertsen Haugan tar bachelor i sosialantropologi, og bruker mellomåret til å studere arabisk ved Birzeit. Det var da hun skulle vende tilbake til sitt andre semester at hun fikk problemer i sikkerhetskontrollen på Ben Gurion. Etter råd og i frykt for ikke å slippe inn i landet, oppga Haugan at hun var turist – og ikke student ved Birzeit.

Hun satt 5 timer i avhør, og ble holdt over natten i et deportasjonssenter før hun ble utvist. Siden israelsk sikkerhetspoliti tok henne i å ikke snakke sant, ble hun også ilagt et 10 år langt innreiseforbud til Israel.

- Vi er en suveren stat. Vi bestemmer selv hvem som får krysse våre grenser. Når folk lyver, eller ikke retter seg etter våre regler, står vi fritt til å avvise dem, sa Dan Poraz, førstesekretæren ved Israels ambassade i Oslo til UA mandag.

LES OGSÅ: Legger ikke skjul på at hun løy, mener politiet gjorde det samme

Da UA snakket med Israels ambassade mandag hadde man fortsatt ikke bragt klarhet i hva som egentlig skjedde på Ben Gurion flyplassen for to uker siden - annet enn at studenten hadde løyet om sitt ærend. Nå krever også NTNU å få klarhet.

I brevet heter det blant annet at NTNU "med stor sorg har fått vite at en av universitetets studenter ved samarbeidsuniversitetet Birzeit ble nektet innreise av israelske immigrasjonsmyndigheter etter sommerferien".

Vil at ambassaden klargjør

Skeie forteller at saken har vakt oppsikt, og at hun får mange henvendelser – både fra media, studenter og andre universiteter.

Hun ønsker derfor at ambassaden klargjør hvorfor studenten ble avvist – og hvorfor hun faktisk er ilagt innreiseforbud for 10 år.

Skeie viser til at NTNU samarbeider med universiteter både i Israel og Palestina, og påpeker at det vil være uheldig om studenter hindres i å reise på planlagte og godkjente utvekslinger til Palestina.

Skeie sier til UA at NTNU ber derfor om ambassadens forklaring, slik at man kan hindre lignende hendelser i framtiden.

Førstesekretær Dan Poraz sier til UA at det er helt i orden å reise inn for å studere ved Birzeit. Allikevel har ikke utenlandske studenter studentvisum for opphold ved palestinske universitet, men må reise på turistvisum som kun varer tre måneder.

Ber ledelsen ved Birzeit om råd

På spørsmål om dette er noe NTNU vil ta opp, sier Skeie at NTNU har hatt mange studenter ved Birzeit og at det aldri har vært problemer med opphold tidligere.

- Vi kan ikke lage et problem ut av noe som ikke er det, sier hun.

Lederen for NTNUs internasjonale seksjon har også rettet en henvendelse til Birzeits ledelse om saken. Skeie ber om tilbakemelding på om dette ofte hender utvekslingsstudenter, og hva slags råd ledelsen der vil gi studenter som vil til Birzeit.