Universitet i London reagerer kraftig på at Israel utestenger akademiker for ti år

Da Adam Hanieh i september var på vei til det palestinske Birzeit-universitetet, ble han forhørt av israelere i ti timer, plassert i arrest over natta og så sendt tilbake til London.

School of Oriental and African Studies er et universitet som underviser og forsker på tema som omhandler Asia, Afrika og Midt-Østen

Hanieh jobber ved SOAS-universitetet (School of Oriental and African Studies), som i kraftige ordelag fordømmer opptredenen til den israelske regjeringa.

I et brev til den israelske ambassaden kaller universitetsdirektør Valerie Amos uttransporteringen av Adam Hanieh for «et vilkårlig brudd på akademisk frihet.»

Det er avisa Independent som gjengir reaksjonen fra universitetet.

LES OGSÅ: London university condemns Israeli government after senior lecturer ban

To NTNU-studenter er utestengt

Historien til Hanieh minner mye om opplevelsene til de to NTNU-studentene Sigrid Sivertsen Haugan og Vilde Aarethun. De ble også nektet innreise til palestinske områder. Aarethun var på vei til den palestinske byen Ramallah satt 19 timer i arresten før hun ble utvist fra Israel. Haugan var på vei til Birzeit-universitetet i Ramallah, som er NTNUs samarbeidsuniversitet. Også Haugan ble utestengt for ti år.

De er nødt til å reise via Israel for å komme inn i de palestinske områdene.

Adam Hanieh var på vei til Birzeit for å holde foredrag i samfunnsfag, men kom aldri lenger enn til Ben Gurion-flyplassen. Førsteamanuensen underviser i utviklingsstudier ved London-universitetet.

LES OGSÅ: - Ikke akseptabelt av Israel, sier Bovim

LES OGSÅ: NTNU vurderer samarbeid med israelske oljeforskere

- Brudd på akademisk frihet

Valerie Amos uttrykker i brevet til den israelske ambassaden alvorlig bekymring over hvordan akademikeren ble behandlet, og krever en forklaring på hvorfor han er utestengt.

På mandag sa en talsmann for universitetet at de dessverre ikke hadde fått noen tilfredsstillende tilbakemelding, noe som «bekrefter vårt inntrykk av at dette er et vilkårlig brudd på akademisk frihet.»

Ifølge Independent er Hanieh en av flere akademikere som skal være nektet adgang til Israel. I 2015 skal en stipendiat ved samme universitet blitt utvist på samme måte.

Avisa gjengir en israelsk kilde som hevder at Adam Hanieh er en innbitt Israel-hater, som tidligere gjennom sitt akademiske virke har kritisert regjeringa.

Kilden sier videre at han oppfatter det som ironisk at Hanieh, som er for boikott og isolasjon av Israel, og som attpåtil ikke tror det er mulig med fred mellom Israel og dets naboer, blir så oppskaket over at han ikke kan reise til Israel.

En talsperson for den israelske ambassaden i London sier at de har mottatt brevet fra universitetsdirektøren og skal undersøke saken nærmere.