Millionsatsing ga ikke flere lærere

Regjeringen og støttepartiene har brukt 870 millioner kroner på nye lærere de siste to skoleårene. Likevel er det ikke blitt flere lærere per elev.

Det viser ferske tall over antall lærerårsverk fra Grunnskolens Informasjonssystem, skriver VG.

Isolert sett ser man en liten økning på 199 lærerårsverk i småskoletrinnene 1. til 4. klasse. Men for 1. til 10. trinn har det vært en reduksjon på 180 årsverk til ordinær undervisning i hele perioden fra og med skoleåret 2014/15 til og med skoleåret 2015/16, ifølge avisen.

I de samme årene har Utdanningsdirektoratet utbetalt 870 millioner kroner for at kommunene skulle ansette flere lærere.

– Dette tilsvarer cirka tusen lærerårsverk. Når vi så gjør opp status for grunnskolen under ett, viser det seg at lærertettheten er blitt dårligere. Det kan virke som om en del politikere er mer opptatt av å forsvare den kommunale handlefriheten enn å sikre opplæringen til barn og unge, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet.

Statssekretær Magnus Thue (H) i Kunnskapsdepartementet sier tallene stemmer, og han forklarer dem med at regjeringen har satset mest på de yngste elevene. På 1. til 4. trinn er det blitt flere lærere og mindre klasser, til tross for at det er blitt 8.000 flere elever, poengterer han.

– Vi kan jo tenke oss hvordan bildet hadde vært hvis disse lærerne ikke var tilført grunnskolen, sier Thue.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Ytring:

Vi trenger ikke universiteter som kaller seg bærekraftige for omdømmets skyld

Er de villige til å ta de virkelig tøffe valgene, eller har bærekraftmålet nå blitt så utvannet at det har blitt uproblematisk å slutte seg til det?

Entreprenørskolen 15 år:

- Vi ble sett på som en litt rar og annerledes gjeng


Trappehjelp for de som er dårlig til beins, digitale læringssystemer i økonomi og et system som høster informasjon fra tre millioner artikler hver dag.

Slik jobber sektoren med entreprenørskap

Egne sentre, studier og samarbeid med næringsliv.

Gjestekommentaren:

«Å glemme krever altså arbeid»

Hva er innovasjon? Vi forstår mer om vi kikker nærmere på termodynamikkens mekanismer, argumenterer pinsehelgens gjestekommentator, som etterlyser et «Thermodynamics of Innovations.»