Isaksen vil belønne gode undervisere

Tre av landets universiteter går nå i spissen for utvikle en meritteringsordning, nå kommer det også nasjonale føringer.

Torbjørn Røe Isaksen ser for seg at dyktiger undervisere får høyere lønn, stipender og utdanningstermin.

NTNU og Universitetet i Tromsø har sammen utviklet et forslag til meritteringsordning for de to universitetene.

Samtidig er Universitetet i Bergen først ute med å legge penger på bordet for å motivere gode undervisere. Innen 31. januar kan forskere søke om tittelen fremragende underviser, noe som kan gi en lønnsøkning på rundt 50 000 kroner i året, melder NRK i dag. Denne ordningen er en prøveordning ved matematisk-naturvitenskapelig fakultet.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) ønsker å innføre belønningsordning til de beste underviserne ved alle universiteter og høyskoler.

I januar kommer kunnskapsministeren med en stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning. Tema er en meritteringsordning som alle høyere utdanningsinstitusjoner skal få på plass, skriver Adresseavisen.

NTNU og UiT i front

Som UA omtalte i fjor, er Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og Universitetet i Tromsø godt i gang allerede med å utvikle en slik ordning, og de første dyktige underviserne kan i løpet av 2017 bli belønnet med statusen merittert underviser.

LES OGSÅ: Pedagogiske talenter fortjener høyere lønn

LES OGSÅ: Høgskolene får æren for at det satses mer på undervisning

NTNU og Universitetet i Tromsø var lei av at det drøyet sånn med å få en nasjonal ordning på plass. Derfor gikk de sammen om å utvikle et system for merittering, som skal gjøre stas på dyktige undervisere.

I korte trekk handler det foreslåtte meritteringssystemet om at den som får innvilget status som «merittert underviser» skal få økt lønn i form av tre lønnstrinn. Samtidig skal instituttet der søkeren kommer fra, få et engangsbeløp på 30 000 kroner.

Meritterte undervisere og eventuelt andre bør kunne søke fakultetene om å få innvilget utdanningstermin. Dette skal gi rom for at de kan utføre større utrednings- og utviklingsoppgaver.

LES OGSÅ: Vi har manglet metoder for hva god undervisning er

Dette foreslår Isaksen

Ifølge Adresseavisen ønsker kunnskapsministeren at universitetene og høgskolene i løpet av to år skal ha en slik ordning på plass.

- Undervisning er kjernen for alle universitet og høyskoler. Sammenlignet med forskning har undervisning blitt nedprioritert og usynliggjort. Det har vært en todeling mellom forskning og undervisning, og forskning har gitt høyest status, sier kunnskapsministeren til avisa.

I kvalitetsmeldinga for høyere utdanning vil han øke statusen for universitetslærere og høyskolelærere , Virkemidler kan være høyere lønn, prosjektmidler, stipender og utdanningstermin. Han ser for seg at merittering også bør telle når man søker opprykk til professor. Det kan også være prosjektmidler, stipender, medlemskap i pedagogiske akademier og «fri» til å konsentrere seg om utdanning. I tillegg mener han det bør gi fortrinn når meritterte søker opprykk til for eksempel professor.

Ifølge Adresseavisen ønsker han et todelt karriereløp, der professorer og førsteamanuenser vektlegger forskning, mens dem som prioriterer undervisning tituleres dosent.

LES OGSÅ: De elsker å undervise, men er uenige om belønning