HiOA søker om å bli universitet

Et enstemmig styre ved Høgskolen i Oslo og Akershus har vedtatt å søke om universitetsstatus.

- Det er en forskjell mellom å hete universitet eller høgskole. Den handler bare ikke om kvaliteten på innholdet, sier HiOA-rektor Curt Rice.

Rice har siden han i 2015 tok over rektorstolen ved landet største høgskole hatt en ambisjon om å gjøre den til et universitet. I starten av 2016 ble imidlertid søknaden utsatt grunnet nye kriterier, men nå er HiOA klare for å søke om å bli universitet.

Det ble enstemmig vedtatt i høgskolestyret tirsdag.

Håper på avgjørelse i løpet av året

- Hvorfor gjør dere dette nå?

- Nokut landet sine forskrifter på fredag, og åpner opp for å motta søknader av denne typen. Vi har utformet en søknad som styret godkjente i dag. Dette posisjonerer oss til å jobbe med ytterligere kvalitetsheving – blant annet fordi det gir oss myndighet over egen studieportefølje, sier HiOA-rektor Curt Rice til UA.

- Hva innebærer det?

- I dag har vi kun myndighet til å opprette studier på bachelornivå, og i begrenset utstrekning på masternivå. Med full myndighet får vi godkjenningsrett på samtlige tre nivåer.

- Har du mottatt signaler som gir deg tro på at det går rett vei for dere nå?

- Vel. Vi leverer søknaden til Nokut, og så blir det en prosess som tar noen måneder. De skal opprette en komite som skal nærlese søknaden, og sende ut folk som skal granske våre utdanninger og vårt tilbud i allmennhet. Om denne prosessen sluttføres i løpet av året, er jeg fornøyd.

- Tror du med andre ord at dere vil bli universitet i løpet av 2017?

- Jeg håper det kan skje 1. januar 2018. Min vurdering er at det er grunnlag for optimisme. Vi har hatt god hjelp til å lese søknaden, blant annet av NTNUs tidligere rektor, Torbjørn Digernes, forteller Rice.

- Kjennes sterkt og stort

- Det er vel rett å si at den politiske ledelsen i Kunnskapsdepartementet har uttrykt en viss skepsis?

- Det er ikke mitt inntrykk. Jeg oppfatter at KDs politiske ledelse har oppfordret oss til å bli bedre på det vi er gode på i dag, blant annet på våre profesjonsutdanninger. Jeg kjenner at de heier på oss. Så er det viktig å være klar over at det fins ingen snarveier i denne prosessen, iallfall ikke for oss.

- Sportsspørsmålet: Hva kjenner du nå som vedtaket er gjort?

- Det kjennes sterkt og stort. Jeg har jobbet med dette i det halvannet året jeg har sittet som rektor – det samme har tidligere rektorer gjort. At høgskolene i Oslo og i Akershus vedtok å slå seg sammen i sin tid, var motivert blant annet ut fra ønsket om å søke om å bli universitet.

- Har du tro på at du kan avslutte din rektorperiode som universitetsrektor?

- Jeg begynner å tro at det skal la seg gjøre nå, sier høgskolerektor Curt Rice.

Den 213 sider lange søknaden om akkreditering som universitet kan lastes ned her.