Universitetskonferansen 2017:

Vil ha skolepenger for å sende nordmenn til eliteuniversiteter

- Høyres Kristin Vinje ønsker at flere norske studenter skal få mulighet til å studere ved eliteuniversiteter i utlandet. Derfor vil de innføre skolepenger for studenter utenfor EØS-området.

Skolepenger fikk opp temperaturen hos debattantene: Else-May Botten, Harald Tom Nesvik, Christine A. Svendsrud og Kristin Vinje var uenige om internasjonale studenter utenfor EØS bør betale skolepenger for å studere i Norge.
Universitetskonferansen 2017. Paneldebatt: Harald Tom Nesvik.
Universitetskonferansen 2017. Paneldebatt: Christine Svendsrud.
Universitetskonferansen 2017. Paneldebatt: Else-May Botten.
Universitetskonferansen 2017. Paneldebatt:Kristin Vinje.
Universitetskonferansen 2017. Paneldebatt og festmiddag.

At Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet ønsker å innføre skolepenger for internasjonale studenter, ble også et hett tema da tre stortingsrepresentanter møttes til paneldebatt i Ålesund onsdag kveld. Paneldebatten var i regi av Universitetskonferansen 2017.

Else-May Botten (AP), Harald Tom Nesvik (FrP) og Kristin Vinje (H) måtte svare på hva de mener om en rekke aktuelle utdanningspolitiske spørsmål.

Tror færre vil komme

Debattleder Marte Øien viste til erfaringer fra andre land, der andelen internasjonale studenter synker drastisk ved innføring av skolepenger. Hun trakk fram at andelen i Sverige sank med 79 prosent da de krevde betaling for studenter fra utlandet.

- Hvorfor er det da en god idé å innføre skolepenger? spurte hun.

Det er en dårlig idé, sa Christine Adriane Svendsrud, som deltok i debatten på vegne av Norsk studentorganisasjon.

Og forklarte:

- Vi må sikre lik rett til utdanning, også for internasjonale studenter. Vi trenger dem mer enn de trenger oss, mangfold gjør utdanningen bedre og de bidrar med nye perspektiver og meninger som videreutvikler det vi jobber med. Argumentet er å spare, men det vi får er mer byråkrati og færre internasjonale studenter, sa hun.

- Helt enig, kommenterte Else-May Botten kort.

Heller stipend

- Vi ønsker også å ha internasjonale studenter, men det handler om å prioritere. Derfor ønsker vi å innføre en moderat betaling, blant annet fordi vi vil prioritere stipend til norske studenter, sa Kristin Vinje.

Hun mente at det heller ikke bør være sånn at de kommer til Norge for å studere fordi det er gratis, men av andre grunner.

Høyres programkomité har enstemmig innstilt på å innføre skolepenger for denne gruppa. Flertallet i Senterpartiets programkomité likedan.

- Bør være gjensidig

Harald Tom Nesvik fra Fremskrittspartiet mente at skal man ha et gratisprinsipp, så må det gjelde begge veier.

- Da må det også være gratis for nordmenn når de drar ut for å studere, poengterte han.

Han likte heller ikke at en del av de internasjonale studentene har forrang til studentboligene.

Deretter dreide debatten i retning av hvem som har gjort hva. Høyre og Fremskrittspartiet kritiserte Arbeiderpartiet for ikke å ha regulert studiestøtten i de årene de hadde flertall på Stortinget. Arbeiderpartiet kritiserte regjeringa for ikke å gjøre nok nå med studiestøtte og nye studentboliger.

Christine Adriane Svendsrud så fornøyd rundt på paneldeltakerne og mottok applaus i salen da hun sa:

- Dette ble en krangel om hvem som er best på studentvelferd. Fortsett med det!

LES OGSÅ: Ordførere: - Nå jobber vi for at Ålesund og Gjøvik skal bli enda bedre studiebyer

LES OGSÅ: Studenter fra tre studiebyer sammen om å finne felles identitet