Senterparti-landsmøtet sa nei til skolepenger for utenlandske studenter

Landsmøtet i Senterpartiet vil fortsatt la utenlandske studenter slippe å betale for å studier i Norge.

Senterungdommens leder, Ada Arnstad, gikk inn for å si nei til skolepenger for utenlandske studenter.

Dermed vant Senterungdommen, med leder Ada Arnstad i spissen, en viktig seier under landsmøtet i Trondheim denne helgen.

Flertallet i programkomiteen ønsket å innføre studiepenger for utenlandsstudenter. Men motstanderne argumenterte med at det hever kvaliteten på studiene å ha et internasjonalt miljø og at dagens ordning gjør det mulig for de dyktigste studentene å komme til Norge selv om de ikke har mye penger.

– Dette er den beste søndagsnyheten vi kunne fått, sier leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), Marianne Andenæs, til NTB.

Hun mener innføring av skolepenger for en bestemt gruppe, kunne ført til skolepenger for alle.

– Vi er svært fornøyd med at Senterpartiet vil bevare gratisprinsippet og gi like muligheter for utdanning i Norge, sier Andenæs.